Nyheter

För EU är förbränningsmotorn nästan historia. För att tvinga oss att byta till elbilar vill de att vi slutar reparera gamla bilar.

Upphörde efter 15 år

Ett förslag från EU-kommissionen, som ännu inte har ratificerats, syftar till att fasa ut äldre fordon till förmån för miljövänliga, nyare alternativ. Genom förordningen införs begreppet ”residual vehicle”, ”restfordon” eller ”kasserat fordon”.

Bilar med fel på komponenter som motor, växellåda, bromsar eller styrning och som anses gamla (potentiellt runt 15 år), placeras i skrotkategorin. De kommer inte att kunna genomgå betydande reparationer och kommer med största sannolikhet att skrotas. EU har dock meddelat på X (Twitter) att syftet inte är att förbjuda, utan att underlätta ”hållbara” reparationer av gamla fordon.

Kommer att förbjuda förbränningsmotorer

EU siktar på att eliminera direkta utsläpp från transporter till år 2050. År 2030 är målet att vara nere på 55 procent jämfört med 1990 års nivå.

Ett steg på vägen är att redan 2035 förbjuda nya bilar med förbränningsmotorer med undantag för potentiella framtida syntetiska bränslen. Verkligheten innebär dock utmaningar eftersom spridningen av fordon med låga eller nollutsläpp i EU inte har nått upp till förväntningarna och varierar avsevärt mellan medlemsstaterna.

Konsekvenser för veteranbilar

I Spanien är medelåldern på bilparken drygt 14 år och 47 procent av bilarna är äldre än 15 år. I Tyskland är medelåldern runt tio år, i Frankrike är den något högre. Det är denna åldrande bilflotta som får EU-kommissionen att föreslå ett förbud mot reparationer av bilar över en viss ålder.

Förslaget kan få konsekvenser för verkstadssektorn och för skyddet av klassiska och potentiella veteranbilar.