
Det innebär att det saknas cirka 80 miljarder kronor. Det framgår av Northvolt AB:s och Northvolt Ett:s konkursansökningar som SVT tagit del av.
Northvolts skulder har stigit långt över de 60 miljarder kronor som summerades för hela koncernen när Northvolt ansökte om rekonstruktion i amerikansk domstol i höstas.
”Det finns ett antal avtal som vi inte har kunnat fullfölja sedan dess”, säger konkursförvaltaren Mikael Kubu.
Efter att Northvolt misslyckats med att anskaffa kapital trots det andrum som den amerikanska rekonstruktionen gav, lämnade styrelsen in en konkursansökan mot fem bolag till Stockholms tingsrätt.
På måndagskvällen skickade konkursförvaltaren in konkursboet till tingsrätten. SVT har boet efter de två bolag som har de största skulderna: Skulderna uppgår totalt till 88 miljarder kronor, men några miljarder är medräknade två gånger. Enligt Mikael Kubu är den totala summan därför drygt 80 miljarder kronor.
Leverantörsskulderna uppgår till 6 miljarder kronor. Skatteverket har fordringar på totalt 736 miljoner kronor. Ingen av dessa kategorier kan räkna med att få tillbaka några pengar.
Northvolt Ett har en skuld på 18 miljarder kronor till ett banksyndikat där Swedbank är säkerhetsagent. Lånet är från 2020 och avser projektfinansiering. Bankkonsortiet har inteckningar i fastigheter och konkursförvaltaren räknar med att dessa och andra prioriterade borgenärer kommer att få viss utdelning i konkursen. De inblandade svenska bankerna har själva lånat ut relativt små belopp, enligt Kubu.
De amerikanska rådgivare som anlitades i samband med Northvolts ansökan om rekonstruktion i USA, som SVT har granskat, kräver 318 miljoner kronor från konkursboet. En av firmorna hävdar att deras krav på 80 miljoner kronor går före både banksyndikatet och Scania, som har Northvolts Västerås-fabrik som säkerhet för sitt miljardlån.
Fabriken i Skellefteå stängs i slutet av juni, men de anställda kommer att vara kvar långt efter det.
”Nedmonteringen av fabriken har inte börjat än”, säger Mikael Kubu som räknar med att det kommer att ta två år att montera ned fabriken om den kommer så långt. Men han har fortfarande förhoppningar om att kunna sälja Northvolt för fortsatt batteriproduktion.
”Det har funnits intressenter de senaste veckorna som vi arbetar mycket intensivt med.
Northvolt AB skulle tillverka litiumjonbatterier för elbilar och det gröna skiftet, men blev den största konkursen i modern svensk historia. De lyckades aldrig producera ett enda helsvenskt batteri.