×

Ur flödet/i korthet

Skådespelaren Sydney Sweeney frontar en jeanskampanj för American Eagle. Tydligen är det helt fruktansvärt. Inte nog med att hon är ung, söt, vit och smal, hon vägrar dessutom be om ursäkt för det!

Woke-fanatiker tror att det finns ett dolt budskap i annonsen. Hon har ”snygga jeans” som låter likadant som ”snygga gener”. Hon representerar därför vit överhöghet, enligt dem som gillar att åberopa Hitler vid varje självkonstruerat tillfälle.

En TikTok-användare beskriver kampanjen som ”fascistisk konstig. Som nazistisk propaganda konstigt”, och betonar: ”En blond, blåögd vit kvinna som pratar om sina goda gener. Det är ren nazistpropaganda!”

En annan användare går ännu längre och säger: ”Det här är nazistiskt skräp. Rent nazistiskt skräp” och ber folk att ”öppna ögonen” för ett påstått historiskt farligt budskap.

På plattformen X (tidigare Twitter) kokar det också. En användare jämförde direkt reklamen med nazistisk propaganda genom att publicera bilder av nazistisk ikonografi.

Flera av dessa videor har fått många, många miljoner tittare.

En annan användare skriver: ”Det här är otroligt. Det är inte ens nazistiska undertoner, det är nazistiska övertoner”, och menar att kampanjen aktivt främjar rasism. En tredje användare, som beskriver sig själv som progressiv, avslutar: ”Om du inte ser att American Eagle-reklamen med Sydney Sweeney är en hundvisselpipa för vit makt, då har du inte sett den.”

Kontroversen har också fått genomslag i mainstream-media. Euronews beskriver kampanjen som ”starkt kritiserad för sina rasistiska undertoner”, medan The Guardian beskriver sloganen som ”ett kodat främjande av eugenik”. NBC News rapporterar att många anklagar varumärket för att främja vit nationalism, medan högerröster hyllar kampanjen som en efterlängtad uppgörelse med överdriven censur.

– Detta representerar ett steg tillbaka till normalitet. Det finns inget normalt med att sätta drastiskt överviktiga människor i annonser och att ha ”freaks” packade i ansiktet varje dag. Det är bra att se att normaliteten är tillbaka, säger den konservativa podcaster Matt Walsh.

 

 

”Gener överförs från förälder till avkomma och bestämmer ofta egenskaper som hårfärg, personlighet och till och med ögonfärg.” När kameran landar på hennes ögon, som är blå, säger hon: ”Mina jeans är blå.”

Vissa människor får en kick av vad en helt normal reklam för ett plagg plötsligt representerar:

 

Den kanadensiska komikern Nicole Arbour har roligt åt jeansreklamen:

Hon skriver:

I love the new Sydney Sweeney ads for American Eagle. Normal hot girls are BACK!

Not porn

Not trans

Not gay

Not obese to make a point

Not wearing a headscarf to be inclusive

Not political

Just a hot girl in jeans.

The world is healing…

Jag älskar de nya Sydney Sweeney-reklamerna för American Eagle. Vanliga, attraktiva tjejer är TILLBAKA! Inte porr, inte trans, inte gay, inte överviktig för att bevisa en poäng, inte bär hijab för att vara inkluderande, inte politisk. Bara en attraktiv tjej i jeans. Världen håller på att läka.

Calvin Klein borde förmodligen ha hållit sig till sitt 80-talsmeddelande. Här är Brooke Shields som tar på sig jeans medan hon pratar om gener. En uppenbar lek med ord.

Till skillnad från alla företag som har försökt att ”go woke, go broke”, skjuter American Eagles försäljning i höjden:

Den här jeansreklamen markerar ett skifte i den misslyckade marknadsföringsstrategin för woke.