×

Ur flödet/i korthet

Samlad woke-vänster gick i taket över annonsen där en vacker, vit kvinna påstås ha ”great jeans”. Då publicerades en satirisk ursäkt i klädföretagets namn – med ett innehåll som kritikerna inte nödvändigtvis uppskattade, men som speglar verkligheten…

När det amerikanska klädvaruföretaget American Eagle Outfitters lät skådespelerskan Sydney Sweeney göra reklam för sina jeans, briserade woke-falangerna. Beskyllningarna om rasism, nazism, sexism och rashygien haglade. Att tillåta en vit och klassiskt vacker kvinna göra reklam för ett företag med ett ultra-nationalistiskt namn?

Att dessutom kombinera detta med en dos svart humor (no pun intended) och använda sig av repliken ”Sydney Sweeney has great jeans”, där det med lite god vilja och en smula fantasi dessutom går att höra att ”Sydney Sweeney has great genes”… Nej, det blev för mycket.

Sociala medier exploderade av gråtande, förtvivlade och aggressiva representanter för woke-vänstern som kände sig hotade, exkluderade och otrygga. Allt på grund av att en vacker, vit, smal kvinna får synas i en jeansreklam.

Inte blev det bättre av att företagets slogan är ”Live your life”.

En vacker vit tjej i jeansannons får de politiskt korrekta att vråla av hat

Självklart måste svensk media haka på. Lagom woke-snygga Fanny Svärd upplyser i en krönika publicerad i Expressen att annonsen anses ”förknippas med den amerikanska södern, republikanska kristna värderingar och i förlängningen en livsfarlig rasism”, varpå hon fortsätter:

”Att ett märke som heter American Eagle – den mest patriotiska symbolen för USA – ska anspela på bra gener med en vit, blond och blåögd kvinna kan jag inte tolka som något annat än en rasistisk hundvissla, en dold inbjudan till Maga-freaks och woketrötta att handla hos märket.

En del av mig undrar om Sweeney ser den väg kulturen är på väg åt, den manosfäriska, högervridna fascismen som sprider sig i USA, och tänker ’även rasister behöver ett kvinnligt sexobjekt’.”

Rasister behöver alltså ett kvinnligt sexobjekt, och det är det behovet som Sweeney fyller. Men Expressen nöjer sig inte med en kritisk text om annonskampanjen. Nej, det behövs både två och tre. För att liksom gnugga in budskapet.

Så lät det inte när Beyoncé fotograferades i en näst intill identisk utstyrsel. Då vrålade inga – inte ens Fanny Svärd – om sexism och stereotypa skönhetsideal. Nej, Beyoncé beskrevs som en stark och vacker kvinna.

Alltså är det inte den vackra kvinnan med den djupa urringningen i sig som provocerar – utan det faktum att den vackra kvinnan med den djupa urringningen är vit. Jag kan ha fel, men är det inte just den reaktionen som kännetecknar rasism? Att det som är rätt och vackert för en person med en viss pigmentering samtidigt är fel och fult för en person med en annan pigmentering?

Annonskampanjen är ett tecken i tiden, ett tydligt bevis på att woke inte längre tillåts styra företagens beslut gällande produktion och reklam. Vi ser samma fenomen inom energiproduktionen, där ”den gröna omställningen” nu får se miljardregnet upphöra, och inom bilindustrin som tvärbromsar elbilsproduktionen och gasar gällande bensin och diesel istället.

Det är inte länge sedan American Eagle också satt fast i klorna på woke. För bara fem år sedan lanserade man exempelvis denna annons:

Gissningsvis insåg American Eagle, precis som Nike, Calvin Klein och andra klädskapare, att woke faktiskt inte säljer till någon annan grupp än just woke och att gruppen woke – tack och lov! – är ytterst marginell. Och when push comes to shove så vill aktieägare se vinster hellre än godhetssignalering. Hur är det man säger i det stora landet i Väst? ”Money talks – bullshit walks.”

Den insikten har för länge sedan nått Vita Huset. ”Cancelkulturen har gått överstyr”, skriver Trumps kommunikationschef Steven Cheung när han kommenterar American Eagles annonskampanj i ett inlägg på X. ”Detta förvrängda, idiotiska och trångsynta liberala tänkande är en stor anledning till varför amerikaner röstade som de gjorde år 2024. De är trötta på denna bullshit, .”

Exit: Woke.
Enter: Det mentala tillfrisknandet.

Så även hos American Eagle. Och medan woke-maffian ägnar sig åt att primalskrika, stress-snurra på nosringarna och riva sina varningskulörfärgade hårsvall, stiger klädföretagets aktier – bara under den första dagen ökade värdet med tio procent.

Men det skulle bli bättre än så. Eller värre, beroende på perspektivet.

Under torsdagen blev ett inlägg viralt på sociala medier. Det såg ut som en ny annons, där American Eagle bad om ursäkt på ett mycket… Låt oss säga ”speciellt” och slagkraftigt sätt. Inledningsvis blev jag (och förmodligen många andra) överlycklig över företagets reaktion och reklambyråns orädda kreativitet. Men tyvärr visade det sig så småningom att annonsen var en satir, först publicerad (i en något enklare version) på konton tillhöriga Karim Jovian den 29 juli. Det ursprungliga inlägget var dessutom försedd med #satire, något som avlägsnades när andra kreatörer jobbade vidare på ”annonsen”.

Men även om annonsen i sig är satir, levererar den ett glasklart budskap som är långt ifrån fake. Ett budskap som även American Eagle har levererat, om än i något mer putsad utgåva: Allt handlar inte om ras och woke är dött och begravet. Now go ahead and Live Your Life.