×

Ur flödet/i korthet

På fredagen omkring klockan 17.30 utbröt en kraftig brand i balansbatteriet vid Å Energis energicentral i Brakerøya i Drammen. Batteriet är en del av den pågående ”gröna omställningen” som norska kommuner är skyldiga att genomföra, och är anslutet till fjärrvärmesystem som det nya ”klimatsmarta” Drammen sjukhus. Litiumtitandioxidbatteriet hade en kapacitet motsvarande cirka 50 elbilsbatterier och var placerat i en container i en byggnad. Brandkåren i Drammen hade varken utrustning eller kunskap för att hantera situationen.

Det enda brandkåren kunde göra inledningsvis var att säkra området och förhindra att människor skadades av elden eller röken. Invånarna ombads att stänga sina fönster och stanna inomhus, och sjukhuset var tvunget att stänga av delar av sitt ventilationssystem. Vägen till sjukhuset stängdes också av i flera timmar. Brandkåren var helt oförberedd Bränder i litiumbatterier är nästan omöjliga att släcka, eftersom batterierna lagrar syre internt och därför brinner mycket explosivt och intensivt. I praktiken måste batteriet sänkas ned i vatten för att släcka branden, men det kan fortfarande brinna i timmar och dagar efter att branden till synes har släckts. När batteriet är stort som en container var det uteslutet att släcka det; istället fokuserade man på att säkra den omgivande fastigheten.
Brandkåren arbetade i flera timmar för att ta bort batteriet från byggnaden, men för att göra det var de tvungna att bygga en ramp med sand och jord, och en lastbil med bärgningsutrustning bogserade ut batteriet, där det kunde brinna ut. Temperaturen mättes till 700 grader, men containrarna höll. Brandchefen Torgeir Andersen berättade för Drammens Tidene att de aldrig tidigare upplevt något liknande och tillade:

”Vi har aldrig stött på batterier av denna storlek här tidigare. Vi har inte läst någon litteratur om det, och vi har inte heller hört talas om några erfarenheter av liknande bränder. Detta är ny teknik för oss.”

Hur kunde brandkåren inte känna till brandrisken?

Detta är ett nästan otroligt uttalande: litiumbatterier har funnits på marknaden sedan 1990-talet och är ökända för att lätt fatta eld och brinna extremt intensivt och okontrollerat. Redan 2015 blev brandkåren medveten om att bränder i elbilsbatterier är nästan omöjliga att släcka. 2019 utfärdade brandkåren en stark varning mot att ladda elscootrar inomhus, särskilt under sömnen – men enligt uppgift är det helt säkert att ladda elbilar.

Litiumbatterier har blivit mycket stabilare under de senaste tre decennierna, men det spelar ingen roll om de självantänds eller antänds av andra källor: de brinner lika okontrollerat och våldsamt. Detta sågs i den enorma bilbranden på Sola flygplats 2020. Här är NRK mycket noga med att påpeka att branden startade i en dieselbil – men diesel självantänds inte utan finfördelning och värme. Om ingen fysiskt antänder bilen startar bilbränder alltid med en kortslutning eller gnistor från det 12-volts elsystemet. Så det var ändå en batteribrand. Det har också rapporterats om många bränder i återvinningsanläggningar för litiumbatterier, inte minst den enorma branden i Kilwinning, som var den andra i rad. Det är också ett välkänt faktum att bilfärjor har fattat eld, och att kryssningsfartyg vägrar att transportera batteridrivna bilar. Det innebär att alla brandkårer från norr till söder bör vara väl informerade om faran, ha läst på om incidenterna och övat på att bekämpa batteribränder.

Myndigheter och press gör allt de kan för att dämpa oron

Sanningen är att den ”gröna omställningen” baserad på batterier är ett socialt experiment som inte har genomtänkts, riskbedömts eller undersökts på något sätt. Det införs helt enkelt i panik av politiker och tjänstemän som saknar teknisk insikt eller förståelse för vad de gör – och brandchefens uttalande bevisar detta.

Alla brandstationer i Norge borde ha informerats, förberetts, övats och tränats för litiumbatteribränder för tio år sedan – eftersom deras uppgift är att förbereda sig för ”det värsta möjliga utfallet”. Brandkåren och Direktoratet för civilskydd och beredskap (DSB) borde ha stoppat den ”gröna omställningen” för länge sedan och krävt att den skulle utredas ordentligt innan den infördes.

Istället leker politikerna med människors liv genom att vårdslöst införa batterier, väte och ammoniak, som om de vore hälsosamma grönsaker. Och media gör allt de kan för att upprätthålla tystnaden och hävda att ingenting kan gå fel – även när alla lastbilar, båtar och flygplan drivs med batterier, väte och ammoniak.

Naturligtvis kommer det att kosta liv. Det är bara en fråga om när och hur. Från det ögonblick då rök blir synlig till det ögonblick då ett batteri antänds i en kedjereaktion tar det mellan 10 och 20 sekunder. Låt oss hoppas att detta inte händer med en fullastad batteribuss eller batterifärja. Det är omöjligt att få hjälp i tid.