×

Nyheter

Antalet våldsbrott mot kvinnor och flickor ökade med 5 procent under året fram till den 31 mars, medan antalet sexuella övergrepp ökade med 10 procent.

Storbritannien upplever en ”epidemi” av våld och sexuella övergrepp mot kvinnor på tåg, skriver The Times. Att resa med kollektivtrafik har blivit en riskfylld sport för brittiska kvinnor.

Antalet våldsbrott mot kvinnor och flickor ökade med 5 procent till 12.082 under året fram till den 31 mars. Totalt är detta en ökning med 59 procent sedan 2021.

Antalet sexualbrott på järnvägsnätet ökade med 10 procent, från 2 437 till 2 670. Brott som rör sexuella trakasserier ökade med 6 procent till 1.950.

Tågtrafiken är nu på samma nivåer som före pandemin, men att resa med tåg har blivit mycket mindre säkert, särskilt för kvinnor och flickor.

De flesta sexuella övergrepp sker under rusningstid, mellan 17.00 och 19.00, vilket innebär att kvinnor och flickor riskerar att utsättas för sexuella övergrepp varje dag på väg hem från arbete eller studier.

Polischefernas nationella råd har tidigare beskrivit sådana brott som en ”nationell kris”. Järnvägscheferna beskriver det som händer som en ”epidemi” av brott och intensifierar insatserna för att bekämpa trenden.

Rail Delivery Group (RDG), branschorganisationen för tågoperatörer, inför obligatorisk utbildning för personalen för att hjälpa dem att ”känna igen och reagera på sexuella trakasserier på ett säkert sätt”. De har också ökat användningen av kroppskameror: Nästan 19.000 kameror är redan i bruk.

Jacqueline Starr, VD för RDG, säger:

– Som bransch är vårt budskap tydligt – alla former av sexuella trakasserier på järnvägsnätet är helt oacceptabla, och järnvägsindustrin arbetar med välgörenhetsorganisationer och regeringen för att bekämpa denna fråga.

– Vi vet att trakasserier inte bara sker utom synhåll. Som åskådare kan vi också hjälpa till att ta itu med problemet genom att rapportera incidenter och ingripa när det är säkert att göra det. Alla har rätt att känna sig trygga när de reser med tåg.

British Transport Police (BTP) sa att ökningen av antalet brott delvis kan bero på att offren är ”mer villiga att rapportera det på grund av nätverkets medvetenhetshöjande arbete”.

Det är som om BTP inte vill acceptera att det finns en verklig ökning av brottsligheten på tåg, även om hela Storbritannien upplever en massiv ökning av allvarliga brott.

Välkända motåtgärder

Åtgärder vidtas för att förhindra brott och det känns som om man har hört dessa historier förut.

RDG driver en ”nolltolerans”-kampanj som innehåller information om hur åskådare på ett säkert sätt kan hjälpa offer för trakasserier eller övergrepp. I april var RDG värd för en branschkonferens med fokus på att ”bekämpa denna epidemi av beteende”.

Transport for London kommer med initiativ för att ”öka allmänhetens medvetenhet”.

Det här påminner om Sverige, där polisen försökte få unga muslimska män att sluta med sexuella trakasserier genom att dela ut armband med texten ”Slua tafsa”. De förbisåg uppenbarligen att många av förövarna knappt kunde läsa svenska. Det återstår att se om det skulle ha hjälpt ändå.

Ingen kommer att säga något om vem som ligger bakom

Varken The Times eller någon av dess skribenter nämner ett enda ord om vem som ligger bakom ökningen av våld och sexuella övergrepp.

Detta trots att brottsstatistiken tydligt visar att en stor del av orsaken till den massiva ökningen av våld och sexualbrott är det stora antalet illegala invandrare.

Antalet fällande domar för sexualbrott begångna av utländska medborgare har ökat med 62 procent på fyra år, rapporterar The Telegraph idag. Detta är utöver alla de brott som begåtts av alla de invandrare som har beviljats brittiskt medborgarskap.

Storbritannien har släppt in upp till en halv miljon migranter de senaste fem åren, med ett rekord på 111.084 asylsökande under året som slutade i juni 2025.

Våld och sexuella övergrepp på tåg under rusningstid, som drabbar studenter, skolbarn och arbetande kvinnor, är ännu en attack mot den brittiska medelklassen.

Den brittiska medelklassen är på väg att ge upp

Nästan alla migranter anländer till England med båt över Engelska kanalen, och de allra flesta stannar. Inte alla migranter registrerar sig som asylsökande.

Polisinspektör Peter Fulton från BTP säger:

– Vi har nolltolerans mot sexuella trakasserier och sexuella övergrepp. Att ta itu med våld och hot mot kvinnor och flickor är en nyckelprioritet för polisen.

– Vi tar alla rapporter om oönskat sexuellt beteende på allvar och uppmuntrar allmänheten och passagerare att spara vårt textnummer, 61016, så att de diskret kan rapportera incidenter till oss.

Polisen är tillgänglig för att ta emot textmeddelanden efter att brotten har inträffat.

Antalet skador efter attacker mot tågpersonal har också ökat med 53 procent på ett år.

Simon Lightwood, lokal transportminister, talar om säkerhet.

– Alla borde känna sig trygga i kollektivtrafiken, men alltför ofta är det inte fallet för många kvinnor och flickor. Vi är fast beslutna att ändra detta och har åtagit oss att arbeta med branschen, inklusive RDG, för att bekämpa våld mot kvinnor och flickor på järnvägen och göra transporten säkrare för alla.

– De som verkligen måste bära ansvaret för den explosiva tillväxten i brottsligheten är både den tidigare och den nuvarande regeringen, liksom en stor del av det brittiska parlamentet och lokala myndigheter.