

”Det lagstadgade målet om en så säker, prisvärd, miljövänlig och klimatneutral vätgasförsörjning som möjligt är långt borta”, står det i rapporten, som diskuteras i Die Zeit.
Den tyska tidningen beskriver rapporten som ”skarp kritik” och konstaterar att riksrevisionen tvivlar på regeringens vätgasmål, trots miljarder i statliga anslag.
För det första kommer det inte att finnas tillräckligt med vätgas 2030 för att uppnå målen. ”Varken inhemsk produktion eller planerade import kan realiseras till 2030”, varnade riksrevisionen. Ett annat problem är att efterfrågan också utvecklas långsammare.
Det senare beror på att den nuvarande regeringen, som ärvde vätgasstrategin från den tidigare regeringen, inte längre kommer att kräva att nya gaseldade kraftverk ska kunna konverteras till vätgas.
Friedrich Merz regering är långt mindre klimatsynad än Olaf Scholz regering, men är ändå bunden av lagar som kräver framtida ”klimatneutralitet” och har inte helt övergett alla vätgasinitiativ.
Tanken är att ”grönt” vätgas i framtiden ska produceras med hjälp av förnybara energikällor som sol- och vindkraft och sedan användas som energibärare där naturgas, som avger koldioxid vid förbränning, tidigare användes.
Produktionen av ”grönt” vätgas är dock mycket dyr. ”För att kompensera för prisskillnaderna måste den tyska regeringen subventionera den med miljarder euro varje år. Permanenta statliga subventioner är därför att förvänta – med betydande konsekvenser för stabiliteten i de federala finanserna.” ”Den federala regeringen måste agera nu och grundläggande revidera sin vätgasstrategi”, kräver Kay Scheller, president för den federala revisionsmyndigheten.
Utan en ny strategi kommer Tyskland inte att uppnå sitt mål om ”klimatneutralitet” till 2045, så regeringen måste ta fram en plan B, hävdar Scheller.
Friedrich Merz vet att detta mål inte kommer att uppnås och tror inte att dessa ambitioner kommer att bestå mycket längre, men han kan inte säga rakt ut att han förbereder sig för tiden efter klimathysterin.
