

Den stora tyska lastbilstillverkaren MAN flyttar produktionen av sin nästa generations modeller från Tyskland till Polen. Detta innebär att många av företagets 15.000 arbetstillfällen i Tyskland sannolikt kommer att försvinna.
Die Welt rapporterade på onsdagen om företagets interna planer, som innebär att man kommer att vända ryggen åt fabrikerna i München och Salzgitter när det gäller att investera miljarder euro i produktionen av framtida lastbilar. Istället kommer man att fokusera på Polen, främst på företagets befintliga fabrik i Kraków.
MAN:s ledning hävdar att kostnadsnivån i Tyskland inte längre är konkurrenskraftig på grund av dyr energi (trots utlovade subventioner), höga sociala kostnader och omfattande byråkrati. För att inte flytta produktionen skulle de anställda behöva acceptera en lönesänkning på 700–1.050 euro per månad, vilket inte är realistiskt enligt företaget, som vill ”reagera innan det är för sent”.
Flytten till Polen kommer att ske gradvis, och delar av produktionen kommer att kvarstå i Tyskland under en tid, där de anställda som slutar inte kommer att ersättas.
Fackföreningarna i Tyskland inser att de inte kan göra mycket, och resignationen sprider sig bland arbetarna, rapporterar Wirtschaftswoche.
MAN går fortfarande med vinst, men mindre än sina konkurrenter, och aktieägarna vill inte ha lägre avkastning än resten av branschen, enligt den tyska affärstidningen.
På bara ett år har 274.000 jobb gått förlorade i Tyskland inom processindustrin och metall-, el- och stålindustrin, skriver Thomas Schulz, vd för det tyska multinationella ingenjörsföretaget Bilfinger, i Handelsblatt.
Schulz pekar på de astronomiska kostnaderna för den ”gröna omställningen”:
Tyskland och Europa ser sig själva som pionjärer inom hållbarhet och klimatskydd. Energipolitiken är en grundläggande del av detta. Vi vill främja ny teknik, utöka nätverk och göra vätgastekniken marknadsmässig. (…) Allt detta kostar mycket pengar: om den nuvarande energipolitiken fortsätter måste de årliga privata investeringarna i energi-, industri-, bygg- och transportsektorerna mer än fördubblas – från i genomsnitt cirka 82 miljarder euro under åren 2020 till 2024 till minst 113 till 316 miljarder euro 2035, enligt en studie från den tyska industri- och handelskammaren (DIHK).
Tysklands nationella budget för 2025 är 502 miljarder euro.
