

Kunst i offentlige rom (KORO) ansvarade för inbjudan till den slutna tävlingen. En jury valde Manna framför nio andra kandidater. Arbetet påbörjades 2022 och är nu på väg att slutföras. Men under tiden inträffade terroristattacken den 7 oktober 2023, och Manna ansåg det lämpligt att hylla de Hamas-paraglidare som attackerade Nova-musikfestivalen. Hennes beskrivning av dem som ”kreativa” är så grov att uppdraget borde ha återkallats.

Vanligtvis är det omvärlden som reagerar när historien läcker ut.
Det finns flera skäl till varför Mannas uppdrag skandaliseras av henne själv. Hon är född i USA, men gick på Konstakademien i Oslo. Hon växte upp i Jerusalem, men bor och arbetar i Berlin. I recensioner av hennes verk sägs det att hon är intresserad av makt, språk och minne.
Men det är just därför som en konstnär som glorifierar terroristattacken den 7 oktober inte kan dekorera torget framför det nya regeringskvarteret. Det gamla sprängdes av Anders Behring Breivik. Nu har KORO gett uppdraget till en konstnär som glorifierar Breiviks efterföljare. Eller kanske Manna och juryn anser att hennes motståndskämpar är befrielsekrigare?
Om verket får stå kvar, och det kommer det säkert att göra, kommer det att kasta en mörk skugga över torget. Det kommer att ha dålig karma.
Juryn bestod av:
Elisabeth Byre (KORO), Luis Callejas (arkitekt och professor vid Oslo School of Architecture and Design), A.K. Dolven (konstnär), Nora Ceciliedatter Nerdrum (KORO), Ihra Lill Scharning (konstnär och rådgivare vid Uloba Independent Living), Marianne Skjulhaug (civilarkitekt och dekan vid NTNU Faculty of Architecture and Design) och Drew Snyder (KORO). Ihra Lill Scharning (konstnär och rådgivare vid Uloba Independent Living), Marianne Skjulhaug (civilarkitekt och dekan vid NTNU:s fakultet för arkitektur och design) och Drew Snyder (KORO).
Den norska konstvärlden utvecklar en allt starkare partiskhet till förmån för Palestina och mot Israel. Det finns ingen balans. Valet av Manna har väckt stor uppmärksamhet utomlands, och Norge är på väg att få ett dåligt rykte.
Den nyvalda riksdagsledamoten för Kristdemokraterna, Yoel Ystebø, har lämnat in en skriftlig fråga till kulturminister Lubna Jaffery om vad regeringen anser om att utrymmet dekoreras av en konstnär som glorifierar terrorism.
Vi vet av egen erfarenhet att de som arbetar med regeringskvarteret är oroade över säkerheten. Henrik Beckheim har också fått information från en insider om hur intensivt de arbetar med detta:
… Jag har arbetat med regeringskvarterprojektet och vill bara säga att alla som arbetade internt och hanterade känslig information var tvungna att genomgå en extremt omfattande säkerhetsprövning. Vi upptäckte att potentiella teammedlemmar som var gifta med, samboende med, släkt med eller i en relation med personer från vissa länder inte fick arbeta med projektet. Det är den nationella säkerhetsmyndigheten som utför denna typ av prövning. Det fanns till och med kommentarer om vilken typ av profilbilder människor hade på Facebook och om de kunde anses vara ”tvivelaktiga” eller tyda på dåligt omdöme. Sociala medier i allmänhet bedömdes också i denna utvärderingsprocess”, skriver källan till mig.
Men vi antar att palestinsk bakgrund inte räknas som en bakgrund som utesluter, snarare tvärtom.
Detta är det nya Norge.
Det finns mycket prestige kopplat till uppdraget, inte bara för konstnären, som har 20 miljoner till sitt förfogande, utan också för KORO, som är mycket glada över att ha en palestinsk konstnär. Tänk att kunna koppla ABB till det nya regeringskvarteret. En palestinsk konstnär representerar upproret mot vad ABB gjorde och stod för, och längs denna axel finner vi också Israel.
Därför skäms kanske inte juryn och KORO över Jumana Mannas åsikter om terrorattacken den 7 oktober. Den norska eliten har redan kommit långt när det gäller makt, språk och minne.
Det är detta som den norska regeringen vill basera sig på.
