Ur flödet/i korthet

Ramadan är den muslimska heliga månaden. Ledarskapstidningen Chef får hjälp av en entreprenör i hijab att informera sina läsare om ”hur chefer kan bidra till en inkluderande arbetsmiljö för medarbetare som fastar”.

Ramadan börjar den 9 mars och pågår till den 8 april. Svenska livsmedelsbutiker ser det som lönsamt att annonsera riktat till muslimer och Norge följer efter.

Chef har gjort ett reportage med den praktiserande muslimen Deqa Abukar, som självklart bär hijab.

”Jag vill betona att fastan som muslim är upp till individen. Den som fastar måste veta att han klarar det. Chefen och arbetsgivaren behöver inte anpassa sig till det utan det handlar om att skapa en inkluderande miljö på arbetsplatsen för anställda som fastar”, säger entreprenören Deqa Abukar till Chef.

Hon anser att företagsledare bör tillåta muslimska anställda att ta pauser under arbetsdagen, antingen för att bryta fastan eller för att knäböja inför Allah.

Hon har fyra tips till svenska chefer:

1. Respekt för mat och dryck. Förstå att anställda som fastar inte kommer att äta eller dricka något under dagen. Om arbetsplatsen tillhandahåller delad mat, se till att det finns alternativ för de som fastar. Till exempel genom att spara maten så att den fastande medarbetaren kan äta den när fastan bryts.

2. Flexibilitet. Ge medarbetarna möjlighet att anpassa sina arbetstider eller ta korta pauser under dagen för att kunna bryta fastan.

3. Kommunikation. Kommunicera tydligt med dina anställda om eventuella förändringar i arbetstid eller arbetsbelastning under ramadan, så att de kan planera sina dagar bättre.

4. Respekt för bön. Visa respekt för anställdas behov av att be under dagen och ge dem möjlighet att göra det vid lämpliga tidpunkter.

Det talas om respekt, flexibilitet och kommunikation. Men få krav ställs åt andra hållet, att t.ex. Muslimer måste respektera judiska eller svenska lagar, regler och traditioner. I de muslimska länderna upplever både kristna och de få judar som finns kvar ett massivt förtryck. Men vi måste tolerera de intoleranta.

Deqa Abukar kom till Sverige för 20 år sedan med sin mamma och åtta syskon. Det låter inte precis som ett lönsamt projekt för svenska skattebetalare.

Hon framställs som entreprenör och företagare. En snabb undersökning visar att hon grundat en så kallad ideell organisation som heter BLING. Enligt Forbes är affärsidén att ”tillhandahålla verktyg för att stödja underrepresenterade entreprenörer”. Det luktar så smått av verkligt värdeskapande och gediget offentligt stöd här.