Nyheter

Googles moderbolag Alphabet straffas hårt på börsen och bolagets initiativ inom artificiell intelligens granskas. Alla gillar inte att vikingar och påvar porträtteras med fel hudfärg.

Som Document har skrivit om tidigare, har Googles AI-satsning Gemini blivit förlöjligad och hånad efter att det verkade nästan omöjligt att få programmet att visa bilder på personer med vit hudfärg.

Googles nya AI har nästan utplånat vita människor

Teknikjätten, som nyligen utsattes för en del kritik när chatboten Gemini visade historiskt felaktiga bilder på bland annat nazister, har skapat förnyad rädsla bland investerare för teknikjättens riktning inom AI.

Det har lett till ett fall i Alphabets marknadsvärde på över 70 miljarder dollar, skriver mobilsiden.dk.

Googles försök till inkludering och mångfald slutade alltså med att mörkhyade personer och kvinnor ska få framställas som tyska soldater från 1943.

Analytiker Ben Reitzes från Melius Research kritiserade Googles AI-lansering som ”förhastad, förvirrande och spridd”. Han tror att Gemini modefluga kan skada varumärkets rykte.

Ben Reitzes uttryckte oro över att Googles missöde med AI kan skada dess image som en pålitlig källa till AI-teknik och öppna dörren för konkurrenter att vinna mark.

Missöde? Det finns mycket liten anledning till att detta skulle vara ett missöde. Det här är ESG och DEI på speed, och ett uttryck för en ”mångfald” som absolut inte inkluderar de hatade personerna med vit hy. Detta är white privilege i praktiken.

Google säger att de beklagar ”felaktigheterna” i sina AI-genererade bilder. Men det handlar inte om felaktigheter. I woke-världen var Google visste exakt vad de gjorde när de lanserade Gemini. Sedan upptäckte de plötsligt att varken användare eller investerare var lika upphetsade som Googles DEI-rådgivare.

Detta är ett utmärkt sätt att attackera woke-infekterade företag. Gilette upplevde detta, Bud Light-ägaren Anheuser-Busch upplevde detta.