×

Svarta tavlan

En ny TV-serie från BBC är full av faktafel och historiska blunders.

Den klumpiga dialogen har fått brittiska tittare att ifrågasätta filmens äkthet.

Tv-serien King & Conqueror handlar om normandernas erövring av England, ledd som väntat av Vilhelm Erövraren, som ledde invasionen av England 1066.

Han är mest känd för slaget vid Hastings år 1066, liksom för Domesday Book, som säkrade hans rikes skatteintäkter under åren som följde, men det tog honom lite tid.

Namnet Domesday var ett engelskt talesätt som syftade på domedagen. I dokumentet registrerades i detalj och omfattning vad engelska medborgare ägde, så att riket kunde ta ut skatt i enlighet med detta. Det anglosaxiska administrativa och byråkratiska systemet byggdes upp.

Varje avsnitt av den nya TV-serien kostar 2 miljoner pund. Men de historiska misstagen är otaliga, skriver Express.

Slaget vid Hastings var en vändpunkt i engelsk historia. Kung Harold II förlorade till stor del för att han just hade besegrat Harald den hårdes invaderande norrmän vid Stamford Bridge, vilket anses vara slutet på vikingatiden.

Sedan marscherade Harold sina utmattade, utarmade styrkor till sydkusten för att möta William, hertig av Normandie. Jag har personligen besökt båda slagfälten.

Men även med en tillräckligt spännande historia i första hand fann huvudförfattaren Michael Robert Johnson det nödvändigt att dramatisera fakta, eftersom ”känslorna aldrig når rätt topp eller dal”. Johnson har tagit sig mer friheter än talibanerna, skriver recensenten i Express.

För det första var William 14 år när Edward Bekännaren kröntes 1043. Han var inte närvarande, han talade inte engelska och han träffade inte Harold Godwinson, den framtida kungen, förrän 1065 – året innan han invaderade.

Edward, som porträtteras som en festprisse (förmodligen för att han var from), fick sin mor Emma arresterad för förräderi 1043 och konfiskerade hennes land och egendom. Även om han senare ändrade sig var hon aldrig den machiavelliska makthavaren bakom tronen, som här porträtteras av den stålhårda Juliet Stevenson. Han var inte en party pooper, han var slug.

TV-serien har köpts av CBS, som vill servera sina tittare en serie fake history. Naturligtvis präglas serien av en lämplig mängd homoerotiska scener, eftersom man inte kan undgå detta i vår moderna HBTQ-kultur.

Förfalskningen av historien är legio. Mercia framställs som ett hot, trots att det förlorade sin självständighet 879. Tostigs hustru dör ung, trots att hon överlevde honom. Staden London porträtteras som en liten träfästning.

Varför fokuserar vi inte på de hundratusentals illegala invandrare som korsar Engelska kanalen? Williams invasion var småpotatis jämfört med vad britterna upplever i dag.

I en tid av falska nyheter, behöver vi verkligen falsk historia också? De har förändrats så mycket att man undrar varför de inte gjorde serien helt fiktiv, ”löst baserad på 1000-talets historia”. Fantasyserien Game Of Thrones, till exempel, inspirerades av Englands Rosskriget (1455-1487), den blodiga uppgörelsen mellan Lancaster och York, och var mycket mer korrekt i det avseendet.

Att lita på BBC för att ge en korrekt bild av vårt förflutna är som att lita på Miliband för att ge billigare bränslepriser.

BBC lider av kulturellt självförakt, liksom resten av staten och socialistiska medier i Västeuropa. De porträtterar brittiska soldater som skurkar, som i Netflix-serien Hostage. Att stödja människor som har vigt sina liv åt att försvara sitt land och sina medborgare är otänkbart.

Britterna släpper in över 100.000 fiendesoldater varje år, men vägrar att stödja sina egna soldater. Dess undergång är därför nästan oundviklig, eftersom den brittiska polisen är mest intresserad av att arrestera de britter som vågar protestera mot dess undergång.

Men det brittiska folket håller på att resa sig och har tidigare övervunnit sin överlägsenhet. Så det finns fortfarande hopp för britterna. För Norge och Sverige är utsikterna mörkare.