
Weber, en tysk, är landsman och CDU-partikollega till Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, som införde EU-förbudet mot försäljning av nya bilar med bensin- och dieselmotorer från 2035 under sin första mandatperiod.
Hans uttalande är således en krigsförklaring mot förbudet, men Weber har vinden i ryggen.
”Vi har kämpat för detta här i Bryssel under en lång tid – och i höst kommer vi att leverera.” Enligt Weber bör medborgarna själva bestämma vilken bil de köper. ”Politiken ska inte diktera detta.”
Förbudet ska omförhandlas i höst, ursprungligen planerat till 2026, men EU-kommissionen har gett efter för kraven på en tidigareläggning.
Både inom fordonsindustrin och bland politiker märks ett tydligt skifte i stämningen:
Efter år av kontroverser kan EU:s förbud mot bilar med förbränningsmotorer komma att hävas. Allt fler politiker är positiva till detta och industrin utvecklar redan konkreta planer.
Kravet på ”nollutsläppsbilar” från 2035 har varit en viktig symbolfråga för EU-kommissionen, som har varit mycket högljudd i klimatpolitiken med sin ”Green Deal” och ambitiösa utsläppskrav.
Men motståndet blir allt tydligare:
”De ideologiska misstagen under den senaste mandatperioden måste korrigeras”, säger Weber, ”och jag vädjar till socialdemokraterna att stödja detta.” Detta kan möjligen bromsa högerpopulisternas framfart. ”Det är val i Frankrike och Polen 2027”, säger Weber. ”Det är viktigt att vi säkrar jobben i fordonsindustrin och får med oss arbetarna.”
Få och färre tror att förbudet kommer att förverkligas:
Alla som talade med chefer på IAA-mässan i München och politiker i Bryssel i veckan hörde ofta samma krav: Förordning 2023/851 måste upphävas. Aldrig sedan den trädde i kraft för mer än två år sedan har förbränningsmotorns räddning verkat så nära som nu.
Bilindustrin är mer självsäker efter den internationella bilsalongen:
”Det är orealistiskt att förvänta sig att endast rena elbilar kommer att registreras 2035”, varnade VW: s VD Oliver Blume. ”Högteknologiska förbränningsmotorer bör fortfarande vara en del av vägen framåt”, sade Mercedes VD Ola Källenius. BMW:s VD Oliver Zipse hade redan före mässan beskrivit slutet för förbränningsmotorn som en ”katastrof”.
Industrin har ingen brist på argument:
Biltillverkarna står inför flera stora problem: dyr el, nya tullar, för mycket byråkrati, för få laddstationer och, när det gäller batterier, ett nästan fullständigt beroende av råvaror från Kina.
Dessutom pågår en jobbkollaps som gör att många vill dra i nödbromsen.
Frågan är hur Ursula von der Leyen kan göra en värdig reträtt efter att ha lagt prestige till förbudet. Men det politiska spelet i Bryssel kan snart hamna i bakgrunden om stora medlemsländer bestämmer sig för att spela tufft först.