
Varningen utfärdades i ett brev till Ursula von der Leyen av Baden-Württembergs ekonomiminister Nicole Hoffmeister-Kraut (CDU) och hennes bayerska motsvarighet Hubert Aiwanger (Freie Wähler), rapporterar Frankfurter Allgemeine, som har fått exklusiv tillgång till brevet.
De två ekonomiministrarna diskuterar EU:s planer för påtvingad elektrifiering
Som en missriktad ekonomisk politik». Det ”skulle vara orealistiskt, kontraproduktivt och helt enkelt inte ekonomiskt genomförbart för många flottoperatörer”. De säger vidare att ”en skärpning av reglerna skulle innebära en betydande ekonomisk börda för tyska biltillverkare, vilket skulle äventyra deras konkurrenskraft”.
Ministrarna är oroade över att elbilskvoter kan komma att lagstiftas redan i år.
Hoffmeister-Kraut och Aiwanger reagerar på att von der Leyen i december instruerade transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas att lägga fram en lag för ”rena företagsflottor” i slutet av 2025. Konsultationer pågår för närvarande. Lagen skulle potentiellt kunna diktera för biluthyrningsföretag, leasingföretag och operatörer av stora tjänstebilsflottor hur hög andelen elbilar i deras flotta ska vara i framtiden.
Württemberg och Bayern är hem för ett antal tyska biltillverkare, inklusive Mercedes, Audi och BMW, och Hoffmeister-Kraut och Aiwanger konstaterar att den europeiska bilindustrin är i allvarliga problem:
För Bayern och Baden-Württemberg är ”ännu fler förbud och regleringar inför tuff global konkurrens inte rätt sätt att vända det fria fallet för den europeiska fordonsindustrin och göra den internationellt konkurrenskraftig igen, särskilt i den nuvarande situationen”, skriver de.
De två skisserar stora sociala konsekvenser:
”Om tillverkare och underleverantörer, mekaniska verkstäder och fordonsindustrin skär ner på arbetstillfällen kommer cirka en miljon anställda i södra Tyskland att direkt eller indirekt påverkas av krisen inom fordonsindustrin”, heter det i brevet.
Hoffmeister-Kraut och Aiwanger avvisar obligatorisk elektrifiering av tjänstebilar och hyrbilar. ”Vi blev mycket förvånade när vi fick veta att ett lagförslag om en EU-omfattande CO2-kvot för tjänste- och hyrbilsflottor diskuteras, vilket i praktiken motsvarar en 100-procentig elbilskvot från 2030″, heter det i brevet. ”En sådan allmän kvotreglering för batterielektriska fordonsflottor skulle innebära ett massivt statligt ingripande på marknaden.
Europeiska kommissionen är fortfarande fast besluten att föra en aggressiv ”klimatpolitik”, men tecknen på motstånd i hela Europa har blivit så många att en allmän motreaktion mot dess ambitioner ligger i luften.