
20Jag väntar och hoppas att jag aldrig skall stå där med skam, utan att jag nu som alltid öppet skall våga lovprisa Kristus med min kropp, vare sig den skall leva eller dö. 21Ty för mig är livet Kristus och döden en vinning – 22såvida inte ett fortsatt liv här på jorden ger mig en vinst genom mitt arbete, för då vet jag inte vad jag skall välja. 23Jag slits åt båda hållen: jag längtar efter att bryta upp och vara hos Kristus, det vore ju det allra bästa. 24Men för er skull är det viktigare att jag lever kvar här, 25det är jag övertygad om, och jag vet att jag kommer att bli kvar och stanna hos er alla för att hjälpa er till framsteg och glädje i tron. 26Och genom mig, genom att jag kommer till er igen, skall ni bli allt stoltare över att tillhöra Kristus Jesus.
Filipperbrevet 1:20-26
Vad har hänt när Den norske kirke ska be om ursäkt till alla queer-personer i Norge?
Som kristna är vi kallade att vara världens ljus och salt, att bära god frukt. C. S Lewis var tydlig med att omvändelse bör kännetecknas av ett förändrat beteende. Det betyder inte att alla blir likadana, utan att det kommer att ske en förändring från den position som personen befinner sig i.
Om du blir kristen måste du ge upp dig själv och överlämna allt du har till Jesus Kristus. Jesus kom aldrig med något idealistiskt nonsens. När han sa: ”Var fullkomliga”, så menade han det. Som C.S. Lewis uttrycker det i sin bok Se det i øynene: ”Det kan vara svårt nog för ägget att bli en fågel: det skulle vara mycket värre om det skulle lära sig att flyga medan det fortfarande var ett ägg. För tillfället är vi som ägg. Och man kan inte fortsätta att vara ett vanligt, prydligt ägg för evigt. Vi måste kläckas eller ruttna.”
Det här är hela kristendomen: Kyrkan existerar enbart för att dra människor till Kristus och förvandla dem till små versioner av Kristus. Syftet med att Gud blev människa, ja, med att hela universum skapades, var att göra det möjligt att forma människor till hans avbild. Och Gud älskar oss så mycket att han har gjort allt för att vi ska bli möjliga att älska och dela evigheten med.
Nu kommer förmodligen en del att reagera på kravet att bli fullkomlig, för vem kan bli det? Det kan ingen av oss, men som C.S. Lewis säger: Kravet på att bli fullkomnad betyder inte att Gud inte kommer att hjälpa oss, han vet att vi inte klarar det på egen hand, men den enda hjälp han kommer att ge är hjälp att bli just fullkomlig. Det är målet för hans projekt med oss, och det börjar här på jorden när vi tar emot honom och blir hans barn.
Vi förlorade vår hund förra veckan. Det kom som en chock, den dog inom en timme, och tragedin och smärtan var obeskrivlig. För i våra ögon var den fullkomlig. Efter några års arbete, ett arbete som den inte alltid gillade men som den samarbetsvilligt accepterade, blev den en familjemedlem som det var underbart att ha i huset. En hund som var lätt att älska. Men det krävdes arbete för att få den dit. Samtidigt gav den mig alltid en bild av hur samspelet mellan människor och djur måste ha sett ut före syndafallet. Men kanske ännu viktigare: Vi var villiga att investera all den kärlek vi hade trots att vi visste att den skulle dö före oss. Vi visste att den kärlek vi investerade i honom en dag skulle orsaka en smärta som vi då inte insåg vidden av.
Vi kan också tillämpa detta perspektiv på vår relation till Gud. För att vi skall kunna bära god frukt måste vi låta Gud arbeta med oss, men det förutsätter att vi är samarbetsvilliga, att vi låter honom göra jobbet. Vi har en fri vilja; vi kan avvisa Guds önskningar för våra liv. Med vår fria vilja kan vi välja att gå i fel riktning, eller så kan vi låta oss vägledas av universums skapare och bli som han önskar.
Utifrån denna bakgrund finns det anledning att vara oroad över vad som sker i den norska kyrkan. Kyrkans ledning säger att de tror, men de vill uppenbarligen inte låta sig formas av honom. Och jag undrar om de inser vilken smärta de tillfogar Gud.
År 2019 bad [det norska] biskopsmötet om ursäkt för den roll kyrkan spelade i abortdebatten på 1970-talet och krävde i ett gemensamt uttalande:
”När lagen om fri abort diskuterades och antogs på 1970-talet var kyrkan en tydlig motståndare till de förändringar som infördes. Präster och andra var starka och tydliga i sin kritik av lagen för att skydda de oföddas liv. Idag inser vi att kyrkans argument inte underlättade en bra dialog.”
Nu vill de be om ursäkt för sitt beteende och sin inställning till dem som definierar sig som queer. På tisdagen denna vecka meddelades att biskoparna kommer att be om ursäkt till queer-personer. Detta kommer att ske den 16 oktober på London pub i Oslo, följt av en gudstjänst i Oslo domkyrka.
Det är som om kyrkan säger till sina medlemmar att inte lyssna på Gud när han säger vad han vill göra med oss. Det fanns nämligen en anledning till att han bad oss att överväga kostnaderna innan vi blev kristna: Han har för avsikt att göra en helsanering i våra liv, han vill göra oss fullkomliga. Oavsett hur mycket smärta det kan kosta oss i det här livet, kommer han inte att ge oss vila förrän hans Fader utan förbehåll kan säga att han har välbehag i oss.
Det är denna omvandling som kyrkan motsätter sig, och det är en tragedi med konsekvenser för evigheten.