×

Nyheter

Kirill Dmitriev, chef för Russian Direct Investment Fund och Vladimir Putins särskilde rådgivare för internationella investeringar, har lanserat ett ambitiöst förslag om att bygga en undervattentunnel som förbinder Ryssland och USA via Berings sund – från Chukotka-halvön till Alaska.

Dmitriev kallade det potentiella megaprojektet för ”Putin-Trump-tunneln” och presenterade det som en symbol för förnyad enighet efter förra veckans telefonsamtal mellan Trump och Putin.

Ett fredsprojekt

Projektet beskrivs som en 112 km lång järnvägs- och godstunnel som, med Elon Musks The Boring Companys nya teknik, skulle kunna begränsa byggkostnaderna till mindre än 8 miljarder dollar – jämfört med den tidigare kostnadsberäkningen på 65 miljarder dollar eller mer.

Dmitriev presenterade tunneln som en symbol för global förbindelse mellan Amerika och Eurasien. Den kommer att förbinda länder och kontinenter, öppna upp för gemensam utvinning av naturresurser och ”symbolisera enighet”.

Dmitriev har också utvecklat ett partnerskap med Trumps särskilda sändebud Steve Witkoff, vilket tyder på att det kan finnas politiskt stöd bakom projektet.

Enligt Dmitriev har projektet två huvudsakliga mål:

  • Att öppna upp gods- och järnvägstransporter mellan Ryssland och USA och underlätta gemensam resursutvinning i Arktis.
  • Att stärka samarbetet mellan Ryssland och USA när kriget i Ukraina är över och visa ambitioner att koppla samman kontinenterna genom storskalig infrastruktur.

Trump och Zelenskyj på kollisionskurs

Donald Trump beskriver idén som ”intressant” och säger att han ”ska fundera på den”, medan Volodymyr Zelenskyj inte är nöjd med idén:

– Det kom upp igår, en tunnel från Ryssland till Alaska. Det är intressant. Vad tycker du om det, herr president?

Zelenskyj:

– Jag är inte nöjd med den här idén.

Trump skrattar:

– Jag tror inte att han gillade det. Jag tror inte att han gillade det.

Infrastrukturen på båda sidor av Berings sund är minimal. Vägar, järnvägar och logistik måste byggas i Chukotka och måste etableras eller utvidgas kraftigt i Alaska. De tekniska och arktiska svårigheterna är betydande i logistiskt avlägsna områden med extrem kyla och permafrost.

.@elonmusk, tänk dig att förbinda USA och Ryssland, Amerika och Afro-Eurasien med Putin-Trump-tunneln – en 70 mil lång förbindelse som symboliserar enighet. Traditionella kostnader är över 65 miljarder pund, men @boringcompanys teknik skulle kunna minska dem till under 8 miljarder pund. Låt oss bygga en framtid tillsammans! 🇺🇸🤝🇷🇺🧵 👇 https://t.co/boCVb8xqjl pic.twitter.com/QXmTYAduqm

— Kirill Dmitriev (@kadmitriev) 16 oktober 2025

Idén om en fysisk förbindelse mellan Ryssland och Alaska via Berings sund är över 150 år gammal och har tagits upp flera gånger. Omkring 1890 föreslog ryska ingenjörer en ”Transsibirisk-Alaska-järnväg” som skulle gå från Sibirien och under Berings sund till Alaska.

Entreprenören William Gilpin främjade idén om en ”världsmotorväg” – ett globalt järnvägsnät som skulle förbinda kontinenterna.

År 1905 lanserade den ryska järnvägsingenjören Nikolai V. Oustroumoff och affärsmannen Joseph Strauss (som senare byggde Golden Gate-bron) en konkret plan för en järnvägstunnel under Berings sund. Projektet fick stöd av tsar Nikolaj II, men övergavs på grund av den ryska revolutionen och första världskriget. Idén är väl dokumenterad i rysk och amerikansk press.
Under kalla kriget återupptogs idén flera gånger, men stoppades alltid av oförutsägbara politiska hinder. På 1950-talet föreslog sovjetiska forskare en ”fredjärnväg” som skulle förbinda öst och väst genom Arktis.

1992 höll amerikanska och ryska ingenjörer en konferens i Moskva om möjligheten att genomföra ett nytt ”interkontinentalt tunnelprojekt” till en beräknad kostnad av 65 till 100 miljarder dollar.

Under 2000-talet har idén tagits upp flera gånger i ryska, kinesiska och amerikanska teknikkretsar.

2011 meddelade de ryska myndigheterna att de övervägde ett projekt på 65 miljarder pund kallat Trans-Eurasian Belt Development, som skulle omfatta tunneln under Berings sund.

Berings sund är uppkallat efter den danske upptäcktsresanden Vitus Jonassen Bering (född 1681). Han seglade i rysk tjänst under tsar Peter den store och ledde två expeditioner (1725–1730 och 1733–1741) för att utforska områdena mellan Sibirien och Nordamerika. Den smala sundet mellan Ryssland och Alaska uppkallades efter honom. Han dog på Beringsön 1741.