

Ytterligare 416 personer skadades, varav nästan 100 allvarligt. När Frankrike markerar tioårsdagen av dessa krigsliknande attacker varnar säkerhetsexperter för att jihadisthotet har förskjutits till en yngre generation som lockas av algoritmstyrda strömmar. Radikaliseringen sker nu snabbare och tidigare, där tonåringar lockas av onlinepropaganda snarare än etablerade islamiska nätverk.
RFI (Radio France Internationale) talade med Laurène Renaut, som forskar om jihadistiska nätverk online vid Sorbonne, om hur denna förändring ser ut och varför den är så svår att hejda.
RFI: Det potentiella terroristhotet kommer nu från allt yngre människor i Frankrike. Vilka är de typiska profilerna för de radikaliserade ungdomar som du har observerat?
Laurène Renaut: Sedan 2023 har 70 procent av de som arresterats för planering av jihadistiska attacker varit under 21 år. Men det finns ingen typisk profil, eftersom radikalisering är ett mångfacetterat fenomen.
Den gemensamma nämnaren är en sökande efter identitet och en känsla av orättvisa som driver dem att konsumera våldsamt innehåll online, ibland frenetiskt. Vissa tittar också på mer teoretiskt material som påstår sig visa dem hur man blir en ”sann muslim” enligt jihadistisk propaganda.
Under de senaste åren har propagandisterna anpassat sig till denna yngre publik. Deras videor lägger stor vikt vid känslan av att vara isolerad i samhället, i skolan eller i familjen. De utnyttjar dessa känslor och säger till dem att om de känner sig annorlunda eller marginaliserade kan det bero på att Allah har kallat dem att kämpa. De utnyttjar befintliga sårbarheter.
RFI: Hur kan vi förklara denna återuppkomst av terroristhotet i Frankrike?
LR: Denna återuppkomst är inte ett nytt fenomen. Bland de första generationerna av jihadister såg vi profiler med en genomsnittsålder mellan 30 och 35 år. Med Islamiska staten från 2014–2015 och framåt sjönk medelåldern till mellan 25 och 27 år. I slutet av 2023 såg vi en mycket kraftig nedgång i medelåldern för radikaliserade profiler.
Jag skulle förklara detta med att jihadistisk propaganda har anpassat sig till nya sociala medieplattformar som tilltalar yngre människor, såsom TikTok. Dessa plattformar har påskyndat fenomenet självradikalisering – ett fenomen som inte existerade, eller bara existerade i mycket begränsad utsträckning, för mindre än tio år sedan.
Tidigare var radikalisering en långsammare process. Människor radikaliserades genom möten offline, och vissa faktorer relaterade till familjemiljön kunde också spela en roll. Onlineutbyten var i slutändan en minoritetsfaktor i radikaliseringprocessen.
Med plattformar som TikTok, som är utrustade med allt mer kraftfulla algoritmiska rekommendationssystem, blir vissa ungdomar lättare isolerade än tidigare. Om du tittar på jihadistiskt innehåll kan du inom några timmar upptäcka att du bara får den typen av innehåll.
Som ett resultat av detta har vi sedan slutet av 2023 observerat att den tid det tar för ungdomar att radikaliseras blir allt kortare. Med andra ord blir gapet mellan det ögonblick då en ung person konsumerar jihadistisk propaganda online och det ögonblick då de uttrycker en önskan att agera allt kortare. Vissa ungdomar byter sida omedelbart när de kommer i kontakt med jihadistisk propaganda.
RFI: Du nämnde att propagandisterna anpassar sig till dessa nya kommunikationsmetoder. Hur gör de det?
LR: De tekniker som används blir alltmer sofistikerade. Vi ser att phishing-taktiker används i dataspel, vilket jag kallar ”gamification” av radikalisering. På vissa spelplattformar, såsom Roblox, återskapar vissa propagandister strider som jihadister har vunnit på den irakisk-syriska fronten. De kan få ungdomar att ta på sig rollen som mujahideen eller IS-krigare.
Men det roliga är bara en förevändning för att sedan komma i kontakt med dem via meddelandetjänsterna på dessa spelplattformar. Vi ser då en berättelse som liknar den vi diskuterade tidigare. Propagandisterna erbjuder dem våldsamt innehåll att titta på och försöker sedan göra dem medvetna om vissa orättvisor som muslimer utsätts för runt om i världen. Dessa plattformar är de nya vektorerna för radikalisering av unga människor.
