

I juli frontade skådespelerskan Sydney Sweeney en kampanj för det amerikanska klädmärket American Eagle.
Kampanjen, som använde ordleken ”Sydney Sweeney Has Great Jeans” (Sydney Sweeney har fantastiska jeans), anklagades för att främja rasideologi och eugenik eftersom reklamen också spelade på ordet ”genes” (gener). Detta tolkades av många som en dold hyllning till idealet om vita, blonda och blåögda människor.
I en ny intervju med GQ Magazine avfärdar Sweeney allt när hon konfronteras av journalisten Katherine Stoeffel om den påstått ”rasistiska” annonsen.
– Kritiken mot innehållet [i reklamen] gick, särskilt i dagens politiska klimat, ut på att vita människor inte borde mixtra med genetisk suveränitet på det där sättet. Och eftersom du pratar om detta nu, ville jag bara ge dig en möjlighet att tala specifikt om det, säger Stoeffel.
– Jag tror att när jag har en fråga jag vill prata om, kommer folk att få höra om det, svarar Sweeney.
Sweeney säger också att det var ”surrealistiskt” att både president Donald Trump och vicepresident J.D. Vance försvarade reklamen. Och att hon inte är rädd för att folk inte kommer att se hennes filmer på grund av hennes förmodade åsikter.
Efter reklamkampanjen framkom det att Sweeney själv är registrerad republikan. Hon har också tidigare kritiserats av vänstern efter att hon organiserade en ”MAGA-födelsedagsfest” för sin mamma.
Se delar av intervjun här:
