
Rekryteringsvideorna som publicerades på YouTube och X fick sammanlagt mer än fem miljoner visningar under den första dagen.
Spelar på desillusionering
De mer än två minuter långa videorna är av filmisk kvalitet och innehåller scener med kommunistpartiets insiders, lyxbilar och glittrande skyskrapor – medan berättarna delar sin växande desillusionering med det system de har tjänat.
CIA släpper en annons som försöker rekrytera kinesiska medborgare för att spionera för USA pic.twitter.com/j5Yxi8YAt1
– Jungle Journey (@JnglJourney) 2 maj 2025
CIA spelar på missnöje inom Kinas byråkrati med lockelsen av säker kontakt via internet. Länkarna under filmerna innehåller instruktioner om hur man kontaktar CIA på ett säkert sätt, samt en varning för falska konton som kan utge sig för att vara från CIA.
Kina, CIA:s fokusområde
Byrån har nyligen ökat sitt fokus på fastlands-Kina, som anses vara ett strategiskt hot.
Kina har inte direkt kommenterat de nya videorna, men har tidigare fördömt liknande kampanjer som ”västerländsk inblandning”. Landet har intensifierat sina insatser mot spionage, och kritiker varnar för att CIA:s strategi kan eskalera konflikten och utsätta kinesiska medborgare för risker, med tanke på de stränga straffen för spionage.
Liknande kampanj 2024
En liknande kampanj genomfördes 2024. Att den nu upprepas kan tolkas som ett tecken på att strategin inte har varit helt misslyckad.