×

Svarta tavlan

Torsdagen den 12 juni bevittnade världen en av de värsta flygkatastroferna under det senaste decenniet när Air India Flight AI171, en Boeing 787-8 Dreamliner, kraschade strax efter att ha lyft från Ahmedabad. Planet, som var på väg till London Gatwick, hade 230 passagerare och 12 besättningsmedlemmar ombord. Katastrofen krävde 241 passagerares liv plus minst 24 när planet kraschade in i en sovsal för läkarstudenter. En person överlevde kraschen. Av passagerarna var 169 indier, 53 britter, sju portugiser och en kanadensare.

Planet lyfte kl. 13.38 lokal tid, men nådde bara en höjd av 190 meter innan det kraschade i ett bostadsområde mindre än en minut senare. Enligt Flightradar24 förlorade planet signalen kl. 13.38 och videofilmer visar att landningshjulen fortfarande var nedfällda, vilket är ovanligt för ett flygplan i uppstigningsfasen.

Kultur av försumlighet?

Piloten hann skicka ut en nödsignal innan flygplanet träffade matsalen där läkarstudenter samlats för lunch. Minst 50 studenter skadades och flera saknas eller är i kritiskt tillstånd.

Tragedin har återigen riktat strålkastarljuset mot Boeings säkerhetsrutiner och företagets påstådda ”kultur av försumlighet.”

Indiska myndigheter har inlett en omfattande utredning med stöd från amerikanska och brittiska luftfartsmyndigheter. En av flygplanets svarta lådor har hittats och analyser av cockpit- och flygdata förväntas avslöja orsakerna till kraschen. Preliminära teorier inkluderar förlust av motorkraft, fågelkollisioner – vilket verkar osannolikt eftersom det rapporteras att båda motorerna misslyckades samtidigt – tekniska fel och sabotage.

Detta är den första dödsolyckan för Boeing 787 Dreamliner sedan den introducerades 2011. Men Boeing-företaget har varit under hårt tryck under de senaste åren på grund av en rad skandaler och olyckor. Två dödliga krascher med Boeing 737 MAX 8-flygplan under 2018 (Lion Air Flight 610, 189 döda) och 2019 (Ethiopian Airlines Flight 302, 157 döda) har avslöjat konstruktionsfel i flygplanets MCAS-system (Manoeuvring Characteristics Augmentation System, ett flygkontrollsystem som utvecklats för 737 MAX-flygplanstypen) och en brist på säkerhetskultur.

Dessa incidenter ledde till att 737 MAX fick flygförbud globalt i nästan två år – vilket kostade Boeing miljarder i böter och kompensation.

Visselblåsarna John Barnett och Sam Salehpour har dessutom rapporterat allvarliga brister i Boeings tillverkningsprocesser, inklusive saknade bultar, felaktig montering och press på anställda att prioritera hastighet framför kvalitet.

John Barnett, en före detta kvalitetsinspektör på Boeing, hittades död i mars 2024 på en parkeringsplats i South Carolina när han vittnade mot företaget. Hans död förklarades officiellt vara ett självmord.

45-årige Joshua Dean dog officiellt i april 2024 av läkemedelsresistent stafylokock aureus efter att ha rapporterat ett tillverkningsfel i 737 MAX-flygplan.

En rapport från den amerikanska senaten 2024 avslöjade att Boeing-anställda upplevde påtryckningar för att förbise säkerhetsförfaranden, och Federal Aviation Administration fann 97 fall av bristande efterlevnad i företagets produktionskontroll. Detta har förstärkt uppfattningen om en ”hemlighetskultur” som prioriterar vinst framför säkerhet.

Olyckor som Alaska Airlines Flight 1282 i januari 2024 där en dörrplugg på en Boeing 737 MAX 9 blåste av i luften har kopplats till Boeings fokus på DEI (mångfald, rättvisa och inkludering).

Boeings aktiekurs föll med nästan sju procent på torsdagen och företaget tonade ner sin profil på Paris Air Show 2025. Bolagets VD Kelly Ortberg har utlovat fullt stöd för utredningen, men tvivlen på Boeings förmåga att återfå förtroendet ökar.

I sociala medier tar företaget stryk. Olyckan framställs som ett resultat av ”kriminell försumlighet” och visselblåsarnas varningar om tillverkningsfel betonas.

Den indiske journalisten Surya Kanegaonkar skriver att Boeing använder förfalskad titan i sina plan, misslyckas med att åtgärda mjukvarubuggar, fortsätter med bristfälliga tekniska lösningar och har ignorerat säkerhetsstandarder i flera år. Han påpekar vidare att visselblåsare från Boeing har hittats döda. ”Det här är Boeing i ett nötskal.”

Den indiska regeringen har beordrat utökade kontroller av alla Boeing 787 Dreamliners och överväger att ge hela Boeing 787-8-flottan flygförbud för säkerhetsöversyn. Ytterligare åtgärder diskuteras med de amerikanska myndigheterna.

Boeings problem är inte bara tekniska, utan också ryktesmässiga. Utredningen av tragedin i Ahmedabad har ännu inte lett till någon slutsats, men olyckan har förstärkt rädslan för att sätta sig i ett Boeing-flygplan. Misstron återspeglas i sociala medier genom att användare förklarar att de aldrig kommer att flyga Boeing förrän företaget bevisar att det har lärt sig av sina misstag.