
EU-kommissionen har backat på vissa punkter i sin så kallade Green Deal, men har hela tiden stått fast vid förbudet från 2035. Nu verkar det till och med som att kommissionen vill skärpa det.
Informerade källor i EU-systemet säger till Bild att kommissionen anser att förbudet bör tidigareläggas till 2030 för företagsbilar och hyrbilar, och planerar i enlighet med detta.
En sådan tidigareläggning skulle påverka stora delar av nybilsförsäljningen i unionen.
EU-kommissionens planer väcker oro i hyrbilsbranschen, skriver Die Welt. Enligt uthyrningsföretaget Sixt skulle ett förbud från 2030 innebära en mycket mindre uthyrningsmarknad, enligt den tyska tidningen.
Vd Nico Gabriel på biluthyrningsföretaget Sixt beskriver det planerade förbudet mot förbränningsmotorer som verklighetsfrämmande. ”Semesterfirare kommer knappast att använda hyrbilar längre och konsumenter kommer praktiskt taget inte längre att kunna leasa bilar. Det saknas helt enkelt laddningsstationer i hela EU. Resultatet är att det sannolikt kommer att bli dyrare att hyra bil, enligt Bild.
Planerna faller inte heller i god jord i Tyskland:
EU-parlamentarikern Markus Ferber (CSU) vädjade till kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att skrinlägga planen. Om förordningen genomförs kommer elbilar endast att köpas för att uppfylla kvoter, skrev Ferber i ett brev till von der Leyen som Bild tagit del av.
Men kommissionen vill driva igenom det snabbt:
Enligt Bild vill EU-kommissionen presentera den nya förordningen i slutet av sommaren och få den genom parlamentet. Därefter måste EU-rådet och EU-parlamentet ge sitt godkännande. EU har bekräftat att man arbetar med en ny förordning. En talesman kommenterade inte detaljerna.
Men flera konservativa politiker i Europa driver på för att hela förbudet mot förbränningsmotorer ska tas tillbaka, vilket många anser skulle vara ett allvarligt självskadebeteende för den europeiska industrin.