
Uttalandet från Blume kom i samband med offentliggörandet av bolagets halvårssiffror, skriver Die Welt. Beslutet markerar en strategisk vändning från bolagets tidigare fokus på övergången till elbilar, där Porsche har ansetts vara en pionjär, kommenterar den tyska tidningen.
Bilar med förbränningsmotor kommer fortfarande att sälja bra i USA och Kina, tror Blume:
Förbränningsmotorn kommer att fortsätta att spela en stark roll ”långt in på 2030-talet”, säger Blume, med andra ord fram till efter EU-förbudet mot nya bilar med förbränningsmotor, som hittills är satt till 2035. Särskilt i USA och Kina förväntar sig Blume att försäljningssiffrorna för rena förbränningsmotorer och hybrider kommer att förbli starka.
Porsches aktiekurs steg omedelbart när nyheten kom.
Anledningen till vändningen är att elbilarna inte har fått något genombrott på marknaden och bara står för 36,1 procent av Porsches försäljning, varav 12,6 procent är hybrider – alltså bara 23,5 procent rena elbilar.
Bolagets omsättning föll också från 19,46 miljarder euro till 18,16 miljarder euro från första halvåret 2024 till första halvåret 2025. Under samma period sjönk också vinsten från 3 miljarder euro till 1 miljard euro.
Porsche hade förlitat sig på prognoser för upptrappningen av elektromobilitet som inte hade materialiserats fullt ut, medgav Blume. ”Med dagens kunskap kunde vi ha positionerat oss ännu mer flexibelt mellan förbränningsmotorer, hybrider och ren eldrift”.
Porsche slutar inte med elbilar, förtydligar Blume. Men beslutet innebär att flera välkända Porsche-modeller fortfarande kommer att tillverkas med förbränningsmotor:
Till exempel kommer SUV:en Cayenne att uppdateras i sina förbrännings- och hybridvarianter även in på 2030-talet. Den tvådörrars 911, Porsche-ikonen par excellence, kommer också att få flera förbränningsmotorvarianter.
Sedan 2022 har Blume också varit vd för Volkswagen, som äger Porsche. Det väcker frågor om huruvida Europas största biltillverkare också överväger en ny stor satsning på bensin- och dieselbilar.
Nästa år kommer EU att överväga om förbudet mot förbränningsmotorer ska bibehållas fram till 2035. Allt fler röster från fordonsindustrin är starkt positiva till en uppluckring av förbudet.
Porsches helomvändning är ett av många tecken på att även Europa börjar förbereda sig mentalt för tiden efter klimatförändringarna.