
Hon säger att detta kommer att vara hennes högsta prioritet i år och kallar det en ”nationell skam” att så många av dessa elever lämnar skolan utan de resultat de behöver för att lyckas i livet, skriver The Independent.
I ett tal inför resultatdagen för A-nivå på torsdag sade Phillipson att hon kommer att fokusera på att vända det ”enorma” gapet i prestationer och resultat mellan vita arbetarklassbarn och deras kamrater.
Enligt siffror från utbildningsdepartementet (DfE) uppnådde endast 18,6 procent av de vita brittiska elever som är berättigade till gratis skolmåltider motsvarande ett ”starkt godkänt” i både engelska och matematik i de standardiserade proven 2023/24.
Motsvarande siffra för alla elever i statliga skolor var 45,9 procent.
Phillipson berättade för nyhetsbyrån PA:
– De är inte väl positionerade för att fortsätta med studier, få en lärlingsplats eller gå vidare till universitetet.
Det är därför som skolans vitbok som vi kommer att publicera i höst kommer att innehålla en ambitiös vision för hur vi kan ta itu med denna generationsutmaning som många ungdomar upplever.
– (Det) är en nationell skam att så många unga människor skrivs av och inte får vad de behöver för att lyckas och trivas.
Labourregeringen beslutade att införa moms på brittiska privatskolor, vilket tvingade många brittiska elever till statliga skolor, som redan lider av stor lärarbrist.
Brittiskt tyranni: Storbritannien under Starmer attackerar privata skolor
I förväg varnade kritiker för att de redan överfulla offentliga skolorna skulle få någonstans mellan 40.000 och 100.000 nya elever, som det inte finns tillräckligt med lärare för.
Phillipson betonar att problemet är särskilt allvarligt bland vita arbetarklassfamiljer, av vilka många misslyckas med att uppnå de betyg som krävs för vidare studier vid universitet eller högre yrkesutbildning.
Kostnadskrisen leder också till att fler ungdomar väljer att stanna hemma under studietiden eller skjuter upp universitetsstarten för att arbeta och spara pengar.
Universiteten uppmanar nu regeringen att öka finansieringen så att studenter från mindre välbeställda hem kan delta i hela studentlivet och inte tvingas hoppa av av ekonomiska skäl.