

Överenskommelsen nåddes på torsdagskvällen efter ett möte mellan Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen och Manfred Weber, ledare för Europeiska folkpartiets grupp (EPP). Bild var först med att få exklusiv information om detta, vilket senare bekräftades av EU.
Detaljerna i beslutet, som EPP-gruppen länge har krävt utan kompromisser, kommer att offentliggöras nästa tisdag, enligt den tyska tidningen.
Manfred Weber sa till Bild: ”För nyregistreringar från 2035 kommer nu en minskning av koldioxidutsläppen med 90 procent att vara obligatorisk för biltillverkarnas mål, istället för 100 procent. Det kommer inte heller att finnas något 100-procentigt mål från 2040. Det innebär att teknikförbudet mot förbränningsmotorer är borttaget från bordet. Alla motorer som för närvarande tillverkas i Tyskland kan därför fortsätta att tillverkas och säljas.”
Tryck hade också utövats bakom kulisserna av stora EU-medlemsstater:
Enligt rapporter var det inte bara Friedrich Merz tydliga ställningstagande som bidrog till överenskommelsen, utan också ett brev skrivet av Italiens premiärminister Giorgia Meloni tillsammans med Polens premiärminister Donald Tusk.
Weber upprätthåller klimatpolitisk fasad:
”Med detta uppfyller vi våra två viktigaste löften: vi fortsätter på vägen mot klimatneutralitet. Men vi säkerställer teknikneutralitet. Detta är en viktig signal till hela bilindustrin. Och det säkrar tiotusentals jobb i branschen.”
Bilindustrin anser att denna justering bara är början:
I en intervju med Bild kallar BMW:s vd Oliver Zipse det för en ”stark signal” och ett första steg på vägen ”mot en hållbar CO2-reglering i EU som erkänner marknadens realiteter och säkerställer sysselsättning och konkurrenskraft”.
Förbränningsmotorns fortsatta livslängd är ett stort symboliskt bakslag för EU:s ”gröna” agenda och en stor sensation, även om det inte är oväntat. Reuters rapporterade om saken på torsdagskvällen.
