×

Nyheter

Först störtade Rumäniens nationalförsamling den EU-vänlige premiärministern Ilie Bolojan. Det var den 5 maj. På måndagen valde hälften av nationalförsamlingen att stanna hemma när det var dags att rösta om en ny premiärministerkandidat – Adrian Vestea från det center-högerorienterade Nationella liberala partiet (PNL). Även om Vestea fick 189 röster och endast 23 röstade emot, hjälpte det inte när majoriteten stannade hemma.

Därmed saboterade de nomineringen av Vestea.

Parlamentet har 465 platser, och endast 212 var närvarande. Det är en massiv sabotageaktion som speglar maktkampen i Rumänien.

Å ena sidan en nationalkonservativ rörelse, å andra sidan en EU-vänlig.

Det började med att Călin Georgescu blev avvisad som kandidat i den andra omgången av presidentvalet 2024, till EU:s jubel, som antydde att en liknande åsidosättning av väljarna skulle kunna bli aktuell om tyskarna röstade på AfD.

En ny president, Nicosur Dan, valdes, och han är EU-vänlig. Men sedan kom högsta domstolen fram till att avvisandet av Georgescu var grundlagsstridigt.

Rumänien har genomgått kraftig politisk instabilitet de senaste åren och har haft elva statsministrar sedan 2015, i genomsnitt en per år.

Rumänien utgör EU:s östra flank, och EU vill inte att nationella krafter ska vinna. EU har börjat blanda sig i den rumänska politiken och gör ingen hemlighet av det.

 

Rumänien i politisk kris: Regeringen störtad – Georgescu tillbaka på banan

 

Norge ska samarbeta med Rumänien mot desinformation