Nyheter

En av de mest ikonografiska bilderna i norsk konsthistoria, Christian Kroghs ”Leiv Eriksson upptäcker Amerika” plasserats i källaren på det moderna Nationalmuseet eftersom det, enligt wokeregimen, är kolonialistisk. Den nya eran är här, även inom konsten, och får nu direkta konsekvenser för den officiella presentationen av nationell historia.

Målningen ”Leiv Eiriksson upptäcker Amerika” från 1893 är en av Krohgs mest kända. Det prydde tidigare trapphuset i gamla Nationalmuseet. Målningen visar den nordiske upptäcktsresanden som anses ha varit den förste européen att upptäcka Nordamerika, omkring år 1000.

Nationalmuseet fick tavlan i gåva av Leif Erikson Memorial Association i Chicago år 1900.

Nu är den därför placerad i källaren, liksom flera andra välkända målningar.

Modernisering

Det görs som ett led i en modernisering av museets profil, säger Högkvist. Hon berättar att de vill utmana en standard som historiskt sett satts av vita, manliga artister.

– Vi visar nu fler kvinnliga konstnärer, fler samiska konstnärer och mer konst av människor som råkar inte vara födda med vit hud. Det kommer vi att fortsätta med, säger Högkvist.

– Vi måste ha en samhällsrelevant, fräsch blick på konsthistorien.

– Helt absurt

Museets konstnärliga uppdatering, och i synnerhet borttagandet av Krohg-målningen, får Eivor Evenrud (Ap) i Oslos kommunfullmäktiges kultur- och utbildningsutskott att reagera, skriver Vårt Oslo. Hon tycker att det är helt absurt att Krohg-målningen sätts i källaren.

– Vad är det med att allt från det förflutna läses in i nuet och har nya etiketter fastklistrade på det? skriver Evenrud på sin Facebooksida.

– Vad är du rädd för att publiken ska tycka? Tror du att människor är så intellektuellt svaga att de själva inte kan förstå att något har förändrats på 130 år?