Nyheter

SVT har satsat stort på transvestitprogramet Drag Race Sverige som är en serie där män klär ut sig som kvinnor, så kallade dragqueens och slåss om en skönhetstiteln.

När första avsnittet av Drag Race Sverige sändes direkt efter Melodifestivalens ”semifinal” så såg 726 000 tittare på premiäravsnittet. Dagen efter då andra avsnittet sändes, sågs avsnittet av endast 187 000 tittare. Ansvarig programchef på SVT säger att satsningen inte når de mål man hade hoppats på.

Ansvariga programchefen på SVT, Christina Hill, kommenterar siffror för QX:

– Även om antalet tittare inte är avgörande så vill vi ju att fler ska upptäcka glädjen och kreativiteten som genomsyrar dragkulturen. Jag tycker att serien är underhållning av högsta klass och hoppas fortfarande att en större publik ska våga ge den en chans, avsnitten finns på SVT Play för alla som vill titta ikapp. Drag Race Sverige är ju exakt vad man behöver i den här ganska dystra tiden vi lever i!