Nyheter

Tyskland gjorde en strategisk felbedömning av de stora aktörerna när de blev beroende av rysk gas. Nu gör de samma misstag med Kina. Deras enda tröst är att de inte är ensamma. G7-länderna blir inte självständiga från Kina, ska förbundskansler Olaf Scholz tro: De stora investeringarna kommer att fortsätta.

USA, Tyskland och andra rika länder måste se till att stora investeringar i Kina fortsätter, och länderna måste också ta hand om försörjningsförbindelser med Kina och export till Kina.

Så säger Tysklands premiärminister Olaf Scholz till tyska TV-bolaget ZDF i Hiroshima på söndag, där det tre dagar långa G7-toppmötet avslutas senare under dagen. (NTB-Reuters)

Kina straffar därför inte Kina för sitt stöd till Ryssland. Kina kommer inte att göra som G7 förväntar sig.

G7 skärper greppet om Ryssland, men det får inga konsekvenser för Kina att de vägrar att delta. Detta är en strategisk blindhet som kommer att kosta Västen dyrt. Ryssland exporterar nu olja och gas via öst och så länge som dessa möjligheter förblir öppna skadar västvärlden sig själv. De andra länderna hittar substitut för västerländska rutter.

Volkswagen meddelade nyligen att man drar sig ur Ryssland helt. En fabrik med 4 000 anställda överlämnas till en rysk köpare. Samtidigt kommer beskedet att Kina gått om Japan för att bli världens största biltillverkare.

Myndigheterna har godkänt Volkswagens försäljning av alla koncernens underanvändningar i Ryssland till lokala ägare.

Som ett resultat har den tyska biltillverkaren nu helt backat ur Ryssland. Den ryska koncernen Avilon tar över samtliga aktier i försäljningen, rapporterar VW-koncernen i ett uttalande på fredagen.

I försäljningen ingår den stora Kalugafabriken sydväst om Moskva, som har 4 000 anställda och kan bygga 225 000 bilar om året.

– Alla aktiviteter är nu sålda, så vi finns inte längre i Ryssland, säger en talesman för biljätten.

Liksom andra stora bilkoncerner i väst lade Volkswagen sin verksamhet i Ryssland på is i kölvattnet av invasionen av Ukraina. Men gruppen fick vänta länge på slutgiltigt godkännande från de ryska myndigheterna innan försäljningen kunde slutföras.

Ryska myndigheter kräver godkännande från en statlig kommission för aktieförsäljning av företag från vad som definieras som ”ovänliga länder”.

Volkswagen har själva inte meddelat någon försäljningssumma. Den tyska finanstidningen Handelsblatt rapporterar dock att det blir runt 125 miljoner euro, knappt 1,5 miljarder norska kronor. Detta måste vara långt under de ryska dotterbolagens verkliga värde.

De fick dock bättre betalt än franska Renault, som sålde alla sina tillgångar i landet till de ryska myndigheterna för den nätta summan av en rubel. (NTB-AFP) NTB 19 maj.

Att västerländska företag pressas ut ur Ryssland och måste sälja till ett fyndpris är ett presentpaket till ryska intressen som de annars vill försvaga, och en förstärkning av det industriella samarbetet österut, i första hand Kina. Du ger upp marknader och framtida inkomster.

Sanktionerna kommer att få bestående konsekvenser för den västerländska industrin.