Ur flödet/i korthet

EU har infört sanktionspaket efter sanktionspaket mot Ryssland. Sanktionspaketen gäller kriget i Ukraina direkt, men också indirekt, nämligen genom att försöka förhindra utvinning av olja och gas i Arktis. Utvinning och senare försäljning av olja och gas ger Ryssland pengar till krigföring.

De sanktioner som direkt ska hindra Ryssland från att föra krig i Ukraina verkar inte ha någon större effekt, eftersom de på olika sätt kan kringgås. Aftenposten skriver:

Direktförsäljning av sanktionerade varor från väst till Ryssland är förbjuden. Handeln sker alltså via tredje land. Antingen fysiskt eller bara på papper. Dessa varor exporterades vanligtvis inte via dessa länder före kriget.

Turkiet och Förenade Arabemiraten är de största länderna för återförsäljning av västerländska produkter till Ryssland. [—] Men vidareförsäljning sker även via länder som Kazakstan och andra före detta sovjetstater. I så fall pratar vi om varor som sällan kommer in i landet. Den förekommer endast som mellanhand i tullpapperen. [—] Vi kallar sådana länder för ”mellanpapper”.

I Arktis håller Ryssland på att utveckla två stora prestigeprojekt inom olja och gas. De är Novateks Arctic LNG 2 och Rosnefts Vostok Oil. Här har sanktionerna haft en viss effekt, men inte heller här klarar de av att stoppa projekten.

Arctic LNG 2

Utvecklingen av det gigantiska Arctic LNG 2 pågår i Belokamenka, norr om Murmansk på Kolahalvön. Här sätts moduler ihop till en helhet. Modulerna kommer från Kina, men även västerländska företag erbjuder sina tjänster trots sanktionerna. High North News skriver:

Kinesiska varv stoppade byggandet av massiva moduler för projektet efter de sanktioner som infördes 2022, men återupptog bygget några månader senare. Frankrikes Technip fortsatte att leverera viktig utrustning och tjänster i månader med ett uppenbart tyst godkännande av den franska regeringen.

Den mödosamma frakten av de gigantiska modulerna sköts bland annat av det singaporeanska rederiet Red Box. Vissa moduler transporteras via Northern Sea Route. Två tunga lastfartyg, Audax och Pugnax, har transporterat fem moduler från Kina till Belokamenka. I februari anlände de till Belokamenka med två moduler efter mer än en månadslång resa genom utmanande, tjock arktisk is längs den norra sjövägen. Det ryskägda Rosatomflot stod för den absolut nödvändiga kärnisbrytarens eskort. Detta är en imponerande bedrift. Under månaderna november till maj/juni passerar praktiskt taget inga fartyg genom den norra sjövägen mellan Beringssundet och Karasjön. (Följ på www.marinetraffic.com.)

En månad senare, den 31 mars, anlände det kinesiska tunga lastfartyget Hunter Star till Belokamenka med den fjortonde och sista modulen av etapp 2. Hunter Star hade tillbringat två och en halv månad med att resa från det kinesiska varvet i Penglai i norra Kina. Man hade inte åkt den mödosamma norra sjövägen, inte heller Röda havet och Suezkanalen, utan tagit den långa och säkra vägen runt Afrika.

Modulerna som monterats i Belokamenka kommer sedan att transporteras österut över Barents hav och Karahavet till kusten på Gydanhalvön i Obbukta. Här kommer produktionen av flytande naturgas, LNG, att ske. Steg 1 är redan på plats här och har förmodligen börjat producera LNG.

Sanktionerna har gjort det svårt för Ryssland att skaffa iskompatibla gasfartyg för att börja exportera LNG från anläggningen. Operatörerna förnekar också att de brutit mot några sanktioner.

Arctic LNG 2 planeras i tre etapper. Steg 3 har för närvarande ställts på hyllan av Novatek. Det är nog tänkbart att sanktionerna bär skulden till detta.

Vostok Oil

Oljebolaget Rosneft har påbörjat bygget av en hamn för oljeterminalen för Vostokprojektet i Sever Bay på Taymyrhalvön i Sibirien. Detta blir Rysslands största oljeterminal och kommer att bli ett jätteprojekt. Totalt transporterades 16 enorma kranar denna vinter genom den norra sjövägen för att användas i bygget. Vostok-projektet omfattar 52 block som inkluderar 13 olje- och gasfält. Sjöfarten av råolja från Vostokprojektet hoppas kunna starta tidigast i slutet av 2024. Man planerar att använda den norra sjövägen för detta och då behövs iskompatibla tankfartyg i högsta klass, Arc6. Rosneft har inte dessa än.

I mars i år antogs EU:s tolfte och trettonde sanktionspaket. Sanktionerna fortsätter att begränsa vad som kan skickas till och från Ryssland och utökar omfattningen av avancerad teknik som inte kan exporteras till landet. USA kommer att fortsätta att rikta sina sanktioner mot Rysslands olje- och gassektor.

Men Putin är tydlig med att han kommer att kringgå sanktionerna, och han ber säkerhetstjänsten FSB att hjälpa ryska företag med detta. High North News  skriver:

Ja, de (sanktionerna) kommer att skapa tillfälliga problem för oss. Senast idag pratade jag med regeringsmedlemmar om vissa stora projekt som vi genomför, om nya sanktioner, detta kräver extra insatser och medel från oss, nya logistikvägar. Ja, det här försenar något… slutförandet av dessa projekt. Men allt kommer säkert att göras ändå, konstaterade Putin, enligt en utskrift som skickats från Kreml.