×

Nyheter

American Eagle vägrar att böja sig för den upprörda mobben efter att dess annonskampanj med Sydney Sweeney kallats ”nazistisk propaganda”.

Kampanjen med ordspråket ”Sydney Sweeney Has Great Jeans” anklagas för att främja rasideologi och rashygien.

Kampanjen, som använder ordleken ”Sydney Sweeney har snygga jeans”, anklagades för att främja rasideologi och eugenik eftersom annonsen också spelade med ordet ”gener”. Den tolkades av många som en dold hyllning till vita, blonda och blåögda ideal.

Vakna aktivister har fått miljontals visningar på sociala medier för videor som anklagar American Eagle och Sydney Sweeney för dold nazism och främjande av eugenik. Dessutom har publikationer som The Guardian attackerat kampanjen.

På fredagen publicerade American Eagle ett officiellt svar på Instagram:

”Sydney Sweeney Has Great Jeans har alltid handlat om jeans. Hennes jeans. Hennes berättelse. Vi kommer att fortsätta att fira hur alla bär sina AE-jeans med självförtroende och på sitt eget sätt. Snygga jeans ser bra ut på alla.”

Reaktionerna har varit delade. Många konservativa och anti-vakna röster stöder kampanjen och anser att den är oskyldig och kreativ.

”Äntligen någon som inte böjer sig för woke-trycket”, skriver en användare på Instagram. En annan tillägger: ”Fortsätt göra bra denim och strunta i kritikerna.”

Samtidigt fortsätter woke-aktivister och vänsterorienterade användare att attackera bolaget för vad de kallar ”tondövhet”:

”Den här kampanjen visar exakt vad som händer när ingen från en minoritetsbakgrund är inblandad. Fullständigt tondövt”, lyder en av kommentarerna.

En annan användare går ännu längre: ”Så gulligt att hon är inne i sin nazistiska propagandaperiod.”

Det är särskilt ordleken kring ”fantastiska gener” som har väckt ilska. Enligt webbplatsen Salon har frasen historiskt använts för att ”fira vithet, tunnhet och attraktivitet”.

I reklamfilmerna ses Sydney Sweeney först framför en skylt med texten ”Sydney Sweeney Has Great Genes”, där hon själv stryker över ordet ”Genes” och ersätter det med ”Jeans”.

I en annan video knäpper hon sina jeans och säger: ”Gener överförs från förälder till barn och bestämmer ofta saker som hårfärg, personlighet och till och med ögonfärg. Mina jeans är blå”, medan kameran fokuserar på hennes blå ögon.

Bland dem som har försvarat American Eagle finns USA:s vicepresident JD Vance, som i podcasten ”Ruthless” nyligen förlöjligade demokraternas reaktioner och kallade det hela för en överdriven uppvaknande panik.

Trots kritiken verkar kampanjen vara en kommersiell framgång för American Eagle, som har upplevt ökad försäljning och en kraftig uppgång i aktiekursen efter publiciteten.