
I en ledare kopplar han kampanjen till den svenska organisationen ”Vitt ariskt motstånd”. Lindberg skriver:
Det låter och ser ut som en annons från Vitt ariskt motstånd, vilket naturligtvis är avsikten.
Vitt Ariskt Motstånd (VAM) var ett nätverk inom nationalsocialismen i Sverige från cirka 1985 till dess att det upplöstes 1993. Organisationen lades med andra ord ned fyra år innan Sydney Sweeney föddes.
Lindberg följer därmed i fotspåren på många vänsterradikaler i USA, som också beskriver reklamkampanjen som ”nazistisk propaganda”.
Klädjätten slår tillbaka mot woke-panik: Allt handlar inte om ras
Enligt vänstern är detta både rasism och sexism, eftersom reklamen utnyttjar det faktum att skådespelerskan är både blond och attraktiv. Lindberg menar att det är ett medvetet försök att provocera och väcka uppmärksamhet.
Vi flörtar med vit makt-retorik för att provocera vänstern, skapa debatt och sälja fler jeans. Donald Trump var snabb att hoppa på tåget. Precis som hela den amerikanska högern.
Lindberg menar också att kampanjen är en del av en högerstrategi att ”provocera, provocera, provocera” för att undvika att diskutera ekonomiska frågor.
Om någon missade reklamen kan ni se ett av klippen här:
Enligt Lindberg är det just de ekonomiska problemen som borde vara i fokus – och han befarar att Tidölaget, den nuvarande svenska regeringen, kommer att följa efter.
Jag skulle inte bli förvånad om Ebba Busch eller Jimmie Åkesson lyckas dra in en kopia av Sydney Sweeney-debatten i svensk politik. Det amerikanska kulturkriget kommer alltid hit.
Nu är det egentligen Lindbergs fel att han ”släpat in en kopia av Sydney Sweeney-debatten i svensk politik.”
Det verkar som om Lindberg anser att Ebba Busch eller Jimmie Åkesson
Det verkar som om Lindberg tror att annonsen vänder sig till högerorienterade amerikaner. Om så är fallet går det bra för högern i USA, eftersom endast tolv procent av amerikanerna tycker att Sydney Sweeneys American Eagle-annons är stötande, skriver Breitbart News.
Det har varit en trend i den woke-våg som har plågat USA de senaste åren att använda sjukligt överviktiga och företrädesvis svarta kvinnor i sådana annonser.
Men som det har upptäckts: Woke säljer inte. American Eagles annonser med Sweeney har däremot varit en stor framgång försäljningsmässigt.
För American Eagle har annonsen varit en stor framgång. Aktiekursen har ökat med mer än 23 procent strax efter att president Donald Trump uttalat sig positivt om annonsen, efter att ha fått veta att Sweeney var registrerad republikan.