
Den bristande informationen från polis och kriminalvård skapar osäkerhet och oro för säkerheten i Oslos skolor, skriver Dagsavisen.
Nyligen upptäckte en lärare vid en av Oslos gymnasieskolor att en elev av en slump bar fotboja. Läraren informerades inte om anledningen, vilket upplevdes som otryggt.
Nils-Tore Sagen Mosvold, gymnasiedirektör i Oslo kommun, uppger att utbildningsförvaltningen inte har någon central överblick över hur många elever som vid varje givet tillfälle bär fotboja.
Han bekräftar att bristen på information bidrar till osäkerhet.
Lärare efterlyser mer information
Camilla Neerland Berglund, kontaktperson för gymnasieskolor på Utdanningsforbundet Oslo, säger att facket är väl medvetet om problemet. Hon menar att det är viktigt att få information för att kunna sätta ihop trygga elevgrupper och se till att personalen får en trygg arbetsdag. Berglund påpekar att det idag inte finns några extra medel när skolor måste hantera elever med fotboja.
Diskussion om sekretess
Polischefen i Oslo, Ida Melbo Øystese, har uttalat att de nuvarande reglerna om sekretess är ett av de största hindren för att skydda barn och ungdomar. Hon säger att det är ”katastrofalt” när förövare och offer hamnar i samma klass på grund av bristande informationsutbyte.
För att råda bot på problemet har regeringen utfärdat ett remissförslag om utökad tillgång till informationsdelning vid byte av skola mellan högstadiet och gymnasiet. Vidare har en expertgrupp tillsatts för att bedöma behovet av regeländringar avseende delning av sekretessbelagd information på individnivå.
Rätt till skolgång
Trots säkerhetsutmaningarna understryker direktör Nils-Tore Sagen Mosvold att elever med fotboja har rätt till gymnasieutbildning. Han poängterar att det är nyckeln till ett bra vuxenliv. Han anser att det finns en balans mellan elevernas rätt till integritet och skolans behov av information, och att informationsdelning kan vara relevant beroende på ärendets karaktär.
De senaste tre åren har Oslo polisdistrikt och utbildningsförvaltningen samarbetat om informationsutbyte i början av läsåret.