×

Nyheter

EU-rådet har med stor majoritet avvisat Europeiska kommissionens förslag om årliga EU-besiktningar av bilar som är äldre än tio år.

Detta avslag innebär att det finns liten risk för att årliga EU-besiktningar av gamla bilar slutligen kommer att antas, rapporterar Le Figaro.

Europeiska unionens råd – även känt som EU-rådet eller ministerrådet – är en av unionens viktigaste institutioner vid sidan av Europeiska kommissionen och Europaparlamentet, och detta råd består alltid av medlemsstaternas ministrar inom de aktuella områdena.

När Europeiska unionens råd, med vad den franska tidningen kallar ”en mycket stor majoritet”, avvisar Europeiska kommissionens förslag, innebär det att det är medlemsstaterna som sätter ner foten mot Bryssel.

Det var i april som von der Leyen-kommissionen lade fram sitt förslag om årliga tekniska besiktningar av bilar som är äldre än tio år. Förbudet mötte omedelbart starkt motstånd från stora medlemsstater som Frankrike och Tyskland.

Den franske transportministern Philippe Tabarot förklarade sig ”bestämt emot” detta förslag, som ”kan påverka miljontals fransmän”. ”Den genomsnittliga åldern på den franska bilparken är 11 år, så denna åtgärd kommer att påverka vartannat fordon. Det kommer främst att drabba våra medborgare som inte har råd med en nyare bil”, argumenterade ministern under frågestunden i nationalförsamlingen den 6 maj.

Enligt information som publicerats i Contexte och bekräftats av Le Figaro avvisades den årliga tekniska besiktningen av Europeiska unionens råd när medlemsstaternas ambassadörer (Coreper 1) antog den allmänna riktlinjen den 21 november. Detta gjordes med ”mycket stor majoritet”, enligt EU-rådet. Den 4 december förväntas nu medlemsstaternas transportministrar formellt anta denna ståndpunkt.

Kommissionens förslag motiverades bland annat med hänvisning till trafiksäkerhet och kampen mot luftföroreningar, men uppfattades som ett bidrag till kampanjen för att uppmuntra människor att byta till elbilar.

Oenigheten mellan kommissionen och rådet i denna fråga utspelar sig mot bakgrund av en ny omgång i debatten om EU:s beslutade förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035.