×

Nyheter

Under ett NASCAR-lopp i Japan dök Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda upp med en röd MAGA-keps på huvudet. Det var ett politiskt och industriellt uttalande som inte kunde missförstås. Världens största biltillverkare uppvaktar skamlöst USA, och hemgiften är i titanklassen.

Företaget investerar 912 miljoner dollar i fem fabriker i USA som en del av en plan värd upp till 10 miljarder dollar. Detta följer Toyotas långvariga princip att tillverka där man säljer och stärker bilgigantens band till en marknad som fortfarande är avgörande för företagets globala dominans.

Mättat för elbilar

Medan stora delar av den västerländska bilindustrin satsar helhjärtat på helelektriska fordon, håller Toyota fast vid en mer nykter realism: hybrider, förbränningsmotorer, vätgas och gradvis elektrifiering – inte revolution, utan vidareutveckling.

VD Toyoda har länge varnat för blind tro på full elektrifiering. År 2020 sa han att elbilar var överskattade och påpekade att den el som driver dem inte är utsläppsfri, att den kräver enorma mängder råvaror och att total elektrifiering kommer att bli mycket dyrare och mer krävande än politikerna är villiga att erkänna. Han har inte övergett denna ståndpunkt. Toyoda själv sammanfattade det på följande sätt:

”Fienden är koldioxid, inte förbränningsmotorn.”

Toyota har sedan dess hållit fast vid sin mångfacetterade strategi och tror att framtidens bilpark kommer att vara mångsidig.

Trump: ”Köp en Toyota!”

Akio Toyodas initiativ i USA har välkomnats med öppna armar av Trump-administrationen. Den amerikanske presidenten betraktar biltillverkaren som en partner i återuppbyggnaden av den amerikanska industrin – inte som ett konkurrerande utländskt kapital. Koncernens investering tyder på en utveckling där USA återigen kommer att bli ett industriellt tyngdpunkt för bilproduktion. Detta kommer i sin tur att innebära att den globala bilpolitiken inte kommer att beslutas i Bryssel, utan i Washington, Detroit och de industriella korridorerna i de södra delstaterna. Trump har länge uttryckt sin åsikt att företag som investerar i amerikanska jobb förtjänar stöd. Om Toyotas nya investering uttalade han:

”I was just told by the prime minister that Toyota is going to be putting auto plants all over the United States to the tune of $10 billion. So that’s Toyota — so go out and buy a Toyota.”

USA är Toyotas mest lönsamma enskilda marknad, och företaget vet var de stora bilköparna fortfarande finns: i Mellanvästern, i södern och i regioner där bilkulturen är stark – och där elbilar är långt ifrån dominerande. Toyota har redan producerat över 35 miljoner fordon i USA sedan starten för nästan 70 år sedan och sysselsätter cirka 50 000 arbetare direkt i amerikanska fabriker. Investeringen kommer att öka kapaciteten, särskilt inom hybridteknik, vilket är i linje med företagets globala strategi.

Investeringen kommer att gå till att utöka kapaciteten för hybridmotorer och hybridfordon för att möta den växande efterfrågan i USA. De fem amerikanska produktionsanläggningarna ligger i West Virginia (Buffalo), Kentucky (Georgetown), Mississippi (Blue Springs), Tennessee (Jackson) och Missouri (Troy). Norge – ett specialfall Toyota ser en framtid där elbilar kommer att växa, men utan att dominera. Efterfrågan är redan mer måttlig än väntat på stora marknader, och hybridtekniken får förnyad relevans i länder där laddningsinfrastrukturen och elnätet inte är anpassade för full elektrifiering. Norge skiljer sig dramatiskt från resten av världen. Cirka 89 procent av de nya bilar som såldes 2024 var helt eldrivna. Toyota hade fortfarande ett stabilt år och slutade som det tredje mest sålda märket med 13.678 registrerade bilar. Den elektriska bZ4X var den mest populära med 6.007 nyregistreringar, medan resten av försäljningen dominerades av hybridsuccéer som RAV4, Corolla och Yaris Cross.

Norge är därmed en nisch i Toyotas globala beräkningar. Företagets strategi formas inte av den norska marknaden, utan av de mycket större realiteterna i USA, Asien och medelstora marknader där elektrifieringen går långsammare.

Japan vill ha en allians

Sanae Takaichi, som blev Japans första kvinnliga premiärminister den 21 oktober 2025, har redan intagit en tydligt proamerikansk hållning. I sitt första stora utrikespolitiska uttalande träffade hon Donald Trump under hans Asienresa och förklarade att stärka alliansen med USA var regeringens högsta prioritet. Under besöket kallade Takaichi relationen mellan Japan och USA för en ”gyllene era” och gick så långt som att erbjuda sig att nominera Trump till Nobels fredspris – ett överraskande drag i traditionell japansk diplomati.

Takaichi verkar alltså inte vara en tyst följare av konservativ japansk politik, utan snarare en aktiv aktör som söker nära kontakt med Washington och vill se Japan som en tydlig partner för USA – särskilt mot bakgrund av ökade geopolitiska spänningar i Asien-Stillahavsområdet.