

Trump säger att Revolutionsgardet måste bestämma sig: antingen följa avtalet eller gå under med skeppet. USA genomförde i natt nya attacker mot iranska radar-, luftförsvars- och missilbatterier efter att Iran för andra gången attackerat ett fartyg i Hormuzsundet. Samtidigt attackerade de även Bahrain. Trump har alla i Gulfstaterna bak sig när han sätter Iran på plats.
”Amerikanska flygplan har just attackerat iranska lagerplatser för raketer och drönare, samt kustnära radarstationer, eftersom de ÅTERIGEN har brutit mot vapenvapenavtalet!” skrev Trump på Truth Social.
”Det kan komma en tidpunkt då vi inte längre kan agera förnuftigt, och då kommer vi att tvingas fullfölja den uppgift vi med stor framgång har påbörjat, med militära medel”, tillade han. ”Om det händer kommer Islamiska republiken Iran inte längre att existera!”
Iran testar USA:s handlingsvilja. Först attackerade de Singapore-tankern M/V Ever Lovely på fredagen. Det utlöste ett begränsat amerikanskt svar. På lördagen eskalerade Iran situationen genom att attackera M/T Kiku. Amerikanerna svarade med en mer omfattande attack.
Iran hävdar att det är USA som bryter mot avtalet. Därför slår de tillbaka mot amerikanska baser i Kuwait och Bahrain, säger de.
Men det råder liten tvekan om vem som attackerade först. USA attackerar inte civila fartyg.
En talesperson för CENTCOM säger att iranierna hade chansen att trappa ner konflikten. De tog den inte.
Tjänstemannen uppgav att attackerna riktas mot iranska luftförsvarssystem, lagringsanläggningar för drönare, kryssningsmissiler, målarradar, minläggningskapacitet och mark-till-luft-missilsystem.
”Det är en större attack än i går kväll”, sa tjänstemannen till Fox News.
”Iran hade en chans att sluta skjuta … och de utnyttjade den inte”, sa tjänstemannen. ”I stället attackerade de ett annat fartyg i Hormuz i morse, MT Kiku.”
Gulfstaternas samarbetsråd stöder Bahrain och fördömer Irans förrädiska attack. Iran står isolerat och Gulfstaterna vill att USA ska stå fast och fullfölja uppdraget.
Generalsekreteraren för Gulfstaternas samarbetsråd (GCC) kallade på lördagen Irans drönarattack mot Bahrain för ”förrädiskt” och tillade att det visar att regimen i Teheran försöker undergräva fredsprocessen i Mellanöstern.
”Hans excellens Jassim Mohammed Al-Budaiwi, generalsekreterare för Samarbetsrådet för de arabiska staterna i Gulfregionen, uttryckte sin starkaste fördömelse och avvisning av Irans förrädiska angrepp med en rad drönare mot Konungariket Bahrain”, uppgav GCC i ett uttalande.
”Hans excellens påpekade att det iranska regimens fortsatta attacker mot civila anläggningar och vital infrastruktur, mot bakgrund av internationella och regionala ansträngningar för att stärka säkerhet och fred samt lösa krisen, bekräftar dess önskan att undergräva initiativ som syftar till att begränsa krisen och att hindra alla ansträngningar för att uppnå säkerhet och stabilitet i regionen”, tillade uttalandet.
Medlemmar av Gulfstaternas samarbetsråd – som består av Bahrain, Oman, Saudiarabien, Qatar, Kuwait och Förenade Arabemiraten – träffade utrikesminister Marco Rubio i Bahrain denna vecka.