

Libanon och Israel har, med USA:s medverkan, ingått den första delen av ett fredsavtal mellan de två länderna. Den libanesiska armén ska avväpna Hizbollah, och Israel kommer endast att följa upp och göra sin del när detta sker. Om de skulle lyckas innebär det slutet för Hizbollahs roll som icke-statlig maktfaktor i Libanon. Iran kommer att förlora sitt viktigaste trumfkort.
Israels försvarsminister Israel Katz uttalade på lördagen att det USA-stödda ramavtalet mellan Israel och Libanon ”utgör ett strategiskt slag mot den iranska axeln”.
”Den viktiga principen som fastställs i avtalet är att det inte kommer att ske någon omplacering av israeliska styrkor i södra Libanon, och inget tillbakadragande, så länge terrororganisationen Hizbollah inte har avväpnats i hela Libanon och säkerheten för invånarna i norr är garanterad”, sade Katz i ett uttalande. ”Detta är det grundläggande villkoret som premiärminister Benjamin Netanyahu och jag lovade att upprätthålla, och vi uppfyller det.”
”Avtalet innebär också ett strategiskt slag mot den iranska axeln. Iran försökte tvinga fram ett israeliskt tillbakadragande från Libanon genom hot och påtryckningar mot USA – och misslyckades”, fortsatte Katz.
”I stället har ett ramavtal ingåtts mellan USA, Israel och Libanon som föreskriver avväpning av Hizbollah i hela Libanon och klargör att Libanons framtid inte längre kommer att dikteras av Iran och Hizbollah”, tillade han.
Katz sade också: ”Om Iran skulle försöka attackera Israel för att förhindra genomförandet av avtalet, kommer vi att slå tillbaka med stor kraft och visa på de befintliga maktförhållandena mellan oss”, och att han och Netanyahu ”har gett IDF order om att förbereda sig på en längre vistelse i säkerhetszonen och att göra sig redo att skydda IDF-soldater och undanröja hot mot samhällena i norr.”
Libanon har nu valt sida. De vill inte längre vara en marionett för Hizbollah och Iran. För första gången har de frigjort sig från Hizbollahs grepp.
Utrikesminister Marco Rubio uttalade på fredagen att Hizbollah, ”Irans farligaste ställföreträdare, upprepade gånger har dragit in Libanon i förödande krig mot regeringens och folkets vilja, senast i mars i år”, efter att operationen ”Epic Fury” inleddes.
”De har byggt upp en omfattande militär infrastruktur i Libanon, avfyrat tiotusentals raketer och drönare mot israeliska städer och spelat en nyckelroll i förstörelsen i Syrien”, sade Rubio om terrorgruppen. ”Hizbollah planerar också attacker mot amerikaner, stöder narkotikahandelsnätverk som driver på våldet på vår halvklot och i USA, och hotar direkt amerikanska medborgare och intressen över hela världen.”
Rubio tillade att ”regeringarna i Israel och Libanon fattade ett djärvt beslut att enas om ett ramverk som skapar en realistisk väg ut ur den ändlösa konflikten”, och att ”detta avtal etablerar en tydlig och strukturerad process för att återupprätta Libanons suveränitet, avväpna Hizbollah och demontera dess terrorinfrastruktur, samt göra det möjligt för Israel att återvända till sina gränser så snart hotet mot landets medborgare har undanröjts.”
Hizbollah reagerar kraftigt.
Hizbollahs ledare Naim Qassem kritiserade på lördagen det USA-stödda ramverket för fred och säkerhet mellan Israel och Libanon och kallade avtalet en kapitulation inför Israel, enligt en rapport från Reuters.
Qassem gjorde ett uttalande där han beskrev avtalet som ”ogiltigt” och kritiserade bestämmelserna som kopplar Israels tillbakadragande från södra Libanon till avväpningen av Hizbollah, och hävdade att det stöder Israels militära närvaro och överskrider ”alla röda linjer”, rapporterade Reuters.
”Vi lämnade inte slagfältet under de svåraste omständigheterna, och vi kommer inte att lämna det”, ska Qassem ha tillagt.