×

Svarta tavlan

Document Media AS når en ny milstolpe: Mer än 4.500 betalande prenumeranter – och siffrorna pekar bara åt ett håll: uppåt. I en tid präglad av mediekriser och försvagat förtroende för traditionella nyhetskanaler framstår Document som en fyrbåk av kvalitetsjournalistik med ryggrad, perspektiv och mod att ställa de frågor som många andra undviker.

Det senaste året har präglats av explosiv tillväxt, ökat engagemang och genomslag i samhällsdebatten. Med en orädd röst, djupgående journalistik och tydliga värderingar har Document befäst sin position som Norges viktigaste oberoende medium – och en fristad för yttrandefrihet, nationella rötter och sunda, konservativa värderingar.

– Vi upplever nu en tillit och respons från våra läsare som är enormt inspirerande. Att så många väljer att stödja oss ekonomiskt visar att det finns ett stort behov av ett ärligt korrektiv till den bild som ges av mainstream media, säger redaktör Hans Rustad.

Document toppar Storyboard för delningar i sociala medier hittills i juli och vi toppade även listan för både april och juni i år:

Dokumentmedier blev plötsligt synliga för andra medier, såsom Klassekampen, i 2017 när vi kom in på topp 10-listan och den nedgång som Journalisten beskrev 2022 är sedan länge borta.

Det är nästan roligt att se att nu när Document toppar listan har det blivit helt tyst bland de etablerade medierna.

Med ämnen som USA, invandring, islam, globalism, kriget i Mellanöstern, klimatindustrin och radikal könsideologi – levererade med precision, noggrannhet och tydliga åsikter – har Document fått ett solidt fotfäste i det norska medielandskapet. Samtidigt har vi stärkt vårt fokus på TV, podcasts och debatt, med hög produktion och ständigt växande publik.

Den starka abonnemangstillväxten innebär att Document går mot sitt mest lönsamma år någonsin – och ger oss större muskler att investera i undersökande journalistik, rekrytering av nya skribenter och tekniska uppgraderingar.

– Det här är bara början. Vi inser att människor är trötta på censur, åsiktsmonopol och ideologiskt drivna medier. Detta skapar en aptit för riktig, fri och ärlig journalistik. Vi svarar nu på denna efterfrågan – och vi är stolta över att göra det, säger Rustad.

Medan många etablerade mediehus skär ner på personal och redaktioner står Document stadigt och växer – med stöd av en lojal läsekrets som uppskattar substans framför slogans och mod framför opportunism.

År 2025 handlar det inte längre om att vara ett nischmedium – Document har etablerat sig i medielandskapet.

God sommar till alla våra prenumeranter och supportrar!