×

Ur flödet/i korthet

En muralmålning i den franska staden Roubaix föreställer Frihetsgudinnan med händerna framför ögonen, som en sorgsen symbol för Trumps invandringspolitik.

Bakom budskapet ligger ett klassiskt europeiskt fenomen: moralisering av USA, medan deras egna samhällen förfaller. Med både Frankrike och konstnärens hemland, Nederländerna, som kämpar med social oro, censur och politiskt förakt för vanliga medborgare, är det kanske dags att låta Frihetsgudinnan blicka österut igen, mot Europa.

Européer i sorg över Trumps USA

En gigantisk väggmålning i den franska staden Roubaix har fått mycket uppmärksamhet på sociala medier. Den avbildar Frihetsgudinnan med händerna framför ögonen, som om hon skämdes över USA och Donald Trumps invandringspolitik. Konstnären, nederländska Judith de Leeuw, säger att hon målade den för att påminna oss om vad frihet borde vara.

– Jag målade henne med händerna framför ögonen för att världens börda har blivit för tung att bära. Det som en gång var en strålande symbol för frihet bär nu på sorgen över en förlorad mening, skrev de Leeuw i ett Facebookinlägg den 4 juli, då amerikanerna firade självständighetsdagen.

Judith de Leeuw. Foto: Skärmdump YouTube.

Roubaix är den fattigaste staden i Frankrike

Enligt France 24 är Roubaix en av Frankrikes fattigaste städer, med stora problem relaterade till invandring, arbetslöshet och social oro. Staden har länge präglats av ekonomisk nedgång, hög brottslighet och dålig integration. Dess invånare behöver verklig hjälp, inte symbolpolitik i form av en väggmålning som pekar finger mot USA.

Frankrike, som i åratal har kämpat med våldsamma upplopp, gettoisering och en befolkning som alltmer känner sig främmande i sitt eget land, bör vara försiktigt med att läxa upp andra om frihet och mänskliga rättigheter. Invandringskritiska röster censureras medan politiskt korrekta konstverk får hjältestatus.

Hyckleriet blir ännu tydligare när konstnären, Judith de Leeuw, kommer från Nederländerna, ett land som självt brottas med invandringsproblem, social oro och som nyligen har slagit till mot sina egna bönder i klimatets namn. Samtidigt har den nederländska staten ruinerat tusentals oskyldiga familjer i socialförsäkringsskandalen, använt polis och vattenkanoner mot anti-coronademonstranter och infört åtgärder för att begränsa yttrandefriheten.

Vad är det egentligen konstnären försöker säga?

Det är svårt att förstå vad konstnären menar, och att France 24 och andra inte ser det märkliga i hennes aktivism när de rapporterar om väggmålningen. Judith de Leeuw säger att hon målade Frihetsgudinnan med händerna framför ögonen eftersom många människor känner sig marginaliserade och förbisedda, särskilt migranter. Men varför rikta detta budskap mot USA, i en av Frankrikes fattigaste städer, där många migranter uppenbarligen är marginaliserade och förbisedda?

Målningen verkar mer vara ett försök att få erkännande i konst- och mediekretsar runt om i världen, som älskar att kritisera Trump, än ett genuint engagemang för de svaga. Konstnären själv säger att hon inte är ledsen över att bli hatad av Trump-rörelsen. Det säger det mesta.

På så sätt blir målningen en del av ett bekant mönster: Europa kritiserar Trumps USA för allt, medan de egna problemen sopas under mattan. Det är mycket lättare att måla symboler än att ta itu med verkligheten.

France 24 vilseleder

France 24 vilseleder medvetet sina läsare: De citerar en Gallupundersökning som påstås visa att amerikanerna i allt högre grad anser att invandring är ”en bra sak” och att färre stöder Trumps politik.

Men vad France 24 inte säger är att de flesta amerikaner gör en tydlig åtskillnad mellan laglig och olaglig invandring. Miljontals republikaner, demokrater och oberoende stöder inte öppna gränser eller okontrollerad massinvandring. Genom att utelämna denna viktiga distinktion skapar France 24 en falsk bild, en bild som passar deras egen berättelse.

Frihetsgudinnan var en gåva, inte ett vapen

Frihetsgudinnan gavs av det franska folket till USA som en symbol för vänskap och delade ideal. Nu används hon som ett vapen i en moralisk kampanj mot amerikanerna, samtidigt som verkligheten i Roubaix och många andra europeiska städer ropar på handling. Om friheten verkligen känns utom räckhåll, som konstnären säger, borde hon kanske lyfta blicken från Trump och se sig omkring.

Detta gäller inte bara henne. Frankrike, och stora delar av Europa, har mer än nog med att städa upp på egen hand. Växande oroligheter, misslyckad integration och en befolkning som känner sig sviken av sina egna ledare kommer inte att lösas med väggmålningar och pekfingrar mot USA.

I en video talar konstnären om yttrandefrihet. Men ironin är tydlig: Hon använder friheten i väst för att kritisera USA, där yttrandefriheten kanske är som starkast. Samtidigt ser vi hur europeiska länder, som Nederländerna och Frankrike, slår ner på yttranden som utmanar den politiska korrektheten. Kanske är det dags för Frihetsgudinnan att ta sig en titt på sitt hemland?