
Dammet har lagt sig lite efter den största industrikonkursen i nordisk historia, och kanske den största i europeisk industrihistoria. Den politiskt sanktionerade, framkallade och subventionerade kollapsen av industriäventyret Northvolt i Sverige utraderade pensionsspararnas tillgångar, försvagade kommunernas finanser, skapade tusentals arbetslösa, krossade drömmar, utlöste skandaler, obetalda räkningar till underleverantörer samt dödsfall och ett antal ekonomiska oegentligheter.
Industrikomplexets öde har varit föremål för spekulationer och det har nu bekräftats att bolagets tillgångar kommer att förvärvas av det amerikanska batteriföretaget Lyten. Även detta är ett startupbolag som initierades av batterimanin kring det gröna skiftet, grundat 2015 och med huvudkontor i San Jose, Kalifornien.
Lyten är ett annat bolag som är dedikerat till «net zero without compromise», och har utvecklat en litium-svavelcellsteknologi med strategiskt stöd från Stellantis. Bolaget har länge gynnats av Bidens inflationsdrivande Inflation Reduction Act, som antogs av den amerikanska senaten i augusti 2022. Det gjorde det möjligt för Lyten att tillkännage planer på en gigantisk gigafabrik för litium-svavel i Reno, Nevada, 2024.
Det är osannolikt att detta kommer att ske nu när Trump har avbrutit klimatpolitiken och subventionerna, och det är förmodligen anledningen till förvärvet av alla Northvolts tillgångar. Lyten går in i ett land med klimathysteriska politiker och fortsatta subventioner och tar över den stora fabriken i Skellefteå, forskningsanläggningen i Västerås, huvudkontoret i Stockholm och Northvolts projekt i Tyskland och Kanada. Priset för förvärvet är inte offentliggjort.
Sverige fortsätter med drömmen och subventionerna
Efter att förvärvet slutförts uttrycker den svenska regeringen, oppositionen och fackföreningarna otroligt nog nytt hopp för svensk batteriproduktion. De verkar inte ha lärt sig någonting. Northvolt lämnade efter sig en skuld på närmare 80 miljarder kronor, 5.000 personer har förlorat sina jobb och miljarder av offentliga medel har slösats bort. Men de svenska politikerna har uppenbarligen inte fått nog.
Northvolt hyllades okritiskt som Sveriges framtid av politiker och press. Pengarna som spenderades på ”batteriäventyret” förklarades vara Sveriges flaggskeppsprojekt och ett lyft för den globala gröna omställningen utan en tillstymmelse till marknadsbaserad grund (precis som Støres engagemang för havsbaserad vindkraft, batterier och vätgas genom «Grønt Industriløft».). Alla farosignaler, varningar och fakta ignorerades, inklusive varningarna om att hela projektet var ännu en grön aktiebluff.
Allt tyder på att bolagets ägare tömde Northvolt på pengar före konkursen, och Ekobrottsmyndigheten utreder nu om betydande summor har förts över till skatteparadis, för det är inga små summor som har gått ner i det gröna avloppet: Pensionsspararna tycks ha förlorat mer än 20 miljarder kronor på ”investeringar” i luftslottet – trots många och allvarliga varningar.
Fortsatta subventioner fortsätter att underblåsa okritisk optimism
Lytens vd Dan Cook kallar förvärvet för ”en bra sak”. Dan Cook kallar förvärvet ”ett avgörande ögonblick för Lyten”, och i enlighet med traditionen tar han upp möjligheten att flera tusen tidigare anställda kan återanställas när produktionen återupptas, preliminärt under fjärde kvartalet 2025.
Skellefteå kommun, Business Sweden, svenska staten, Ackordscentralen och jurister från flera internationella organ har bidragit till att få till stånd uppgörelsen. Ett gott stöd från Scania, som fortfarande har stor tilltro till batteridrivna lastbilar, har varit avgörande för att försäljningen skulle bli möjlig. Lustigt nog hyllar energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) avtalet som en framgång:
– När vi arbetar som Sverige AB så lyckas vi. Det är nödvändigt för industrins omstrukturering och det skapar jobb, skrev hon nyligen på X.
Gruppens talesperson Daniel Helldén kallar förvärvet ”en seger för klimatomställningen och Skellefteå” och IF Metalls ordförande Marie Nilsson uttrycker glädje över att ”de goda förutsättningarna för fortsatt batteriproduktion kan tas tillvara”. Så nej. Man har inte lärt sig något.
Runt och runt
Ingen i den svenska offentliga sektorn verkar ställa kritiska frågor om var marknaden plötsligt ska komma ifrån den här gången. Inte heller frågar de varandra varför inga politiker, medier eller investerare slog larm om Northvolts finanser, trots upprepade tecken på oegentligheter.
Optimismen är lika stor som när Northvolt grundades, så nu kommer nog subventionerna att vara i full gång igen. Det är förmodligen denna naiva och patologiska brist på analys, försiktighet och kritiskt tänkande som är en avgörande faktor för Lytens flykt från USA till ett land där subventionerna kommer att fortsätta att regna över dem.
Det amerikanska batteribolaget Lyten rör sig därmed i rakt motsatt riktning mot det norska batteribolaget FREYR, som så sent som 2024 slapp amerikanska subventioner för att byta namn till T1 Energy och bli ett solenergibolag.
Nu när Trump sitter vid rodret och har infört en riktig industripolitik, kanske vi får se FREYR rynka på näsan åt Sverige? Allt är möjligt när politikerna räddar planeten och klimatet med andras pengar.