
Jag reste till Melbourne i Florida för att se om Cracker Barrel fortfarande är en typisk amerikansk mötesplats, eller om kedjan är på väg mot ett sterilt Ikea-universum av platta paket.
Cracker Barrel, en av USA:s mest ikoniska sydstatsrestauranger, har befunnit sig i stormens öga den här sommaren. Efter att ha tagit bort den välbekanta Uncle Herschel-karaktären från sin logotyp och ersatt den med en vanlig textdesign, rasar kunderna.
Aktiekursen, som av många kallades ”varumärkessjälvmord”, sjönk med 12 procent på en dag, den största nedgången sedan april. Den ikoniska mannen på fatet? Borta. Nu är det ett minimalistiskt uttryck med bara text.
Logotypförändringen ses av kritiker som ett tecken på att Cracker Barrel överger sina traditionella rötter, men företaget själv insisterar på att dess värderingar inte har förändrats.
Men reaktionerna påminner om Bud Light-skandalen 2023, då varumärket förlorade miljontals kunder efter en marknadsföringskampanj som provocerade sina stamkunder.
Vi gick till Cracker Barrel i Melbourne, Florida, för att se om logotypen hade ändrats, men den var fortfarande intakt. Restaurangchefen berättade för oss att företaget har över 600 restauranger och att förändringen kommer att ta flera år att genomföra fullt ut.
Han ville inte intervjuas framför kameran eller bli fotograferad, men det var tydligt att han var stolt över restaurangen och varumärket.
Intrycket var att han ville bevara den tradition som har gjort restaurangen så populär bland vanliga människor.
Detsamma gällde vår servitris Amber, som serverade maten med ett leende och genuin sydländsk gästfrihet. Maten är billig och god.
Jag beställde regnbåge och det var bra även om det inte var från norska fjällsjöar. Min man beställde friterad kyckling, som enligt Amber är deras mest populära rätt.
Vi var alla överens om att det var mycket bättre än Kentucky Fried Chicken.
1969: En bensinstation med hemlagad mat
Cracker Barrel grundades 1969 av Dan Evins, som arbetade inom bensinbranschen. På den tiden fanns det få alternativ för god mat längs de nya motorvägarna.
Evins ville skapa en plats där resenärer kunde få en enkel, bekväm och avslappnad måltid och handla i en liten butik med lantliga varor.
Så här ser presentbutiken ut idag. Något för alla till ett överkomligt pris.
Från början inspirerades interiören av gamla lantliga butiker. Evins tog in antikvitetsexperterna Don och Kathleen Singleton för att dekorera butikerna.
Så småningom blev deras son Larry huvudansvarig som i årtionden köpte autentiska artefakter för Cracker Barrels väggar, som ses på detta foto av yours truly.
Vi börjar misstänka att de har svept en Bud Light eftersom denna video visar de nya interiörerna i utvalda restauranger.
Förnyelsen av Cracker Barrel kommer att bli ännu värre än den nya logotypen. Jag hatar det här, skriver en person på X.
Cracker Barrels nya varumärke blir ännu värre än den nya logotypen.
Här’är den nya interiören.
Jag bryr mig inte om att golvet ser ut som tegelstenar.
Jag hatar det här. https://t.co/4pXCSwe2FB pic.twitter.com/VmYCW3gKzx– Brick Suit (@Brick_Suit) 20 augusti 2025
Vi håller med. Kallt, sterilt och inte alls som det gamla Cracker Barrel. De som ligger bakom förändringen hävdar att de försöker nå ut till en yngre publik.
Så deras lösning är att omorganisera sig till något oigenkännligt: konkurrera med Chick-fil-A, Starbucks, McDonald’s, Chipotle och Taco Bell, samtidigt som de överger sina mest lojala kunder, precis som Bud Light.
Utan bevis, men med goda skäl, misstänker vi att de försöker radera allt som gjorde Cracker Barrel amerikanskt.
Rebrandingen har inte bara provocerat lojala kunder, utan även bolagets konservativa stamkunder.
Trump-supportrar och MAGA-influencers har kritiserat den nya logotypen för att vara woke och tråkig.
Floridas representant Byron Donalds, som arbetade för Cracker Barrel när han gick på college i Tallahassee, skrev på X att det inte fanns någon som bad om en sådan woke-rebranding.
Han gav sitt liv till Kristus på deras parkeringsplats, säger han. Deras logotyp var ikonisk och deras unika restauranger var en integrerad del av den amerikanska kulturen.
– Det är dags att göra Cracker Barrel stort igen.
På college arbetade jag på @CrackerBarrel i Tallahassee. Jag gav till och med mitt liv till Kristus på deras parkeringsplats.
Deras logotyp var ikonisk och deras unika restauranger var en del av den amerikanska kulturen.
Ingen bad om denna vakna rebrand. Det är dags att göra Cracker Barrel Great Again 🇺🇸 pic.twitter.com/rqsPgPxwxY
– Byron Donalds (@ByronDonalds) 21 augusti 2025
Som ett resultat av reaktionerna sjönk Cracker Barrels aktiekurs med över 7 procent på en dag, och bolaget förlorade cirka 94 miljoner dollar i marknadsvärde.
En tydlig finansiell varning till ledningen att förändringarna inte gick hem hos dem som har gjort Cracker Barrel till en ikon för traditionella amerikanska värderingar.
Vi avslutade vårt besök på Cracker Barrel i Melbourne genom att köpa en av deras ikoniska gungstolar i trä. En liten bit av sann amerikansk själ, innan allt kanske säljs i platta paket à la Ikea.