
Men försäljningen av batteribilar går dåligt, så företaget måste återigen skära i kostnaderna, skriver Die Welt. Företaget meddelade att det kommer att byta från den nuvarande tvåskiftsverksamheten till en enskiftsverksamhet i januari. Som ett resultat av detta kommer cirka 1.000 personer att förlora sina jobb på den hårt pressade Ford-fabriken i Köln.
För nästan ett år sedan tillkännagav ledningen en annan kostnadsbesparingsplan, vilket ledde till hårda protester och den första strejken i Fords Köln-fabriks historia. Först nyligen accepterade de anställda motvilligt denna besparingsplan.
Planen omfattar en minskning av arbetsstyrkan med 2.900 anställda fram till slutet av 2027. Anställda kommer att lämna företaget frivilligt och få avgångsvederlag eller delpension. Besparingsplanen utökas nu till att omfatta ytterligare upp till 1.000 förlorade arbetstillfällen.
Den tyska fordonsindustrin befinner sig i djup kris på grund av klimathysterin. Mercedes Benz redovisade nyligen ett mycket dåligt årsresultat. Biltillverkarna börjar nu protestera ganska kraftigt och säger att de kommer att fortsätta att investera i att utveckla de snart förbjudna motorerna. Även de tyska delstaterna och förbundskansler Friedrich Merz går till angrepp mot EU:s förbud mot förbränningsmotorer.
Om planerna förverkligas kommer Ford bara att ha cirka 7.600 anställda om drygt två år. För drygt fem år sedan var antalet anställda cirka 20.000.
Ford-ledningen förklarade på tisdagen nödvändigheten av åtgärden för produktionsarbetarna.
”Vi är medvetna om konsekvenserna för våra anställda och är fast beslutna att ge bästa möjliga stöd till de drabbade. I detta sammanhang kommer vi att erbjuda frivilliga avgångsvederlag.”
Ford har funnits i Köln sedan 1930, i nästan 100 år. Bilfabriken har överlevt två världskrig. Men EU:s klimatpolitik ser ut att bli spiken i kistan. Det hjälpte inte att Ford konverterade fabriken i Köln till elproduktion, en process som kostade nästan två miljarder euro. Kort därefter tog den tyska regeringen bort ett ekonomiskt incitament för köp av elbilar, vilket ledde till att efterfrågan på elbilar sjönk kraftigt.
Efterfrågan på batteribilar är betydligt lägre i stora delar av EU än vad optimisternas prognoser visade. När Ford investerade miljarder i sin elbilsfabrik i Köln räknade man med att elbilarna skulle stå för 35 procent av alla bilar som såldes på marknaden 2023. Med facit i hand var det för optimistiskt; enligt KBA är andelen elbilar nu bara 18 procent.
Undantaget är förstås EES-landet Norge, där batteribilar slipper de flesta av de skyhöga extrakostnader som alla fossildrivna bilar har. Om man köper en batteribil som inte kostar mer än 500.000 norska kronor kan duman till och med slippa moms.