
Nu ska till och med taxiresorna höjas med 20 procent. Reeves planerar att införa mervärdesskatt (moms) på taxiresor. Kampanjmakare menar att finansministern kommer att använda höstbudgeten för att införa en «taxiskatt» som skulle inbringa omkring 750 miljoner pund per år till statskassan, skriver The Telegraph.
Detta skulle drabba landsbygdsbor särskilt hårt, eftersom tillgång till kollektivtrafik är en bristvara utanför storstäderna.
Detta beror på att den brittiska skulden fortsätter att växa, med en upplåning som översteg de officiella uppskattningarna med 11,4 miljarder pund mellan april och augusti. Labourregeringen har spenderat miljarder pund på klimatåtgärder, illegala invandrare och Ukraina.
Vår egen regering driver en liknande politik och har alltid tillräckligt med pengar för klimathysteri, migranter och Ukraina. Men Norge har oljefonden att slösa med, en lyx som britterna verkligen inte har tillgång till.
Reeves lösning är som vanligt klassiskt socialdemokratisk. Hon väljer smärtsamma skattehöjningar för vanliga britter för att fylla ett svart hål på 50 miljarder pund i de offentliga finanserna i budgeten den 26 november. Att plundra de rika fungerar inte, eftersom de rika bara flyttar ut ur landet. Det är inte lika lätt för bönder och vanliga arbetande människor.
Taxibranschen befarar att den kan bli ett av offren, eftersom finansdepartementet för närvarande överväger förslag om att införa 20 procents moms på alla resor.
Dålig för dem som bor på landsbygden
I dag behöver taxibolag utanför London inte ta ut moms på resor eftersom deras förare klassificeras som oberoende entreprenörer.
Michael Solomon Williams från Campaign for Better Transport är kritisk.
– Taxibilar och privata hyrbilar är en viktig del av ett integrerat transportutbud, särskilt för människor som bor på landsbygden, inte kan köra eller behöver tillgänglig dörr-till-dörr-transport.
– Fokus bör ligga på att göra kollektivtrafiken mer prisvärd och tillgänglig – inte på att beskatta de tjänster som fyller luckorna, höja biljettpriserna och undergräva anslutningen.
Ubers kunder debiteras moms. Det är därför Uber har krävt att samma regler ska gälla för sina konkurrenter och vann ursprungligen ett rättsfall som skulle ha tvingat andra företag att betala skatten också. Men domen underkändes på högre nivå, bland annat i Högsta domstolen.
Men trots Högsta domstolens beslut går Labourregeringen vidare och har bekräftat att den fortfarande överväger att införa en allmän momssats på 20 procent.
Stop the Taxi Tax, en kampanjgrupp som inrättats för att motsätta sig åtgärden, sa att det skulle vara ett brott mot Labourpartiets valmanifest. En talesman för gruppen sade:
– Taxiskatten bryter mot Labours manifestlöfte att inte höja momsen. Inte bara det, det kommer att drabba dem som bor på landsbygden särskilt hårt, som saknar pålitlig och tillgänglig kollektivtrafik.
– Vi uppmanar finansministern att hålla sitt löfte, stoppa taxiskatten och undvika att utdela ytterligare ett slag mot människor på landsbygden och isolerade områden.
En undersökning visar att sex av tio personer som bor på landsbygden säger att de skulle minska sin användning av taxi om priserna ökade, och hälften sa att de inte skulle ha råd med en 20-procentig prisökning.