×

Svarta tavlan

Sarah Pochin, nyvald parlamentsledamot för Reform UK, utsätts för häftiga angrepp efter sina kommentarer om människor med annan hudfärg i reklam.

På fredagen sa Sarah Pochin till Talk TV:

”Det gör mig arg när jag ser reklam full av svarta människor, full av asiater, full av människor som är allt annat än vita.”

”Asiater” på engelska betyder vanligtvis pakistanier och andra (mestadels) muslimer. Reaktionerna var omedelbara och nästan hysteriska.

”Backbenchers” som ingen har hört talas om kräver att Pochin ska förlora sin position. Labours justitieminister och vice partiledare David Lammy sa att uttalandena var ”ondskefulla, motbjudande och rasistiska” och vill att hon ska få sparken.

Hälsominister Wes Streeting sa att det var ”rasistiskt” av en reformpolitiker att hävda att vita människor inte längre är representerade i reklam. Streeting uttryckte också sin indignation på X. ”(Programledaren) Chris Philp hade sex tillfällen att fördöma reformpartiets parlamentsledamot Sarah Pochins rasistiska kommentarer. Han vägrade. Detta är vad Torypartiet har blivit. För svagt för att stå upp mot Reform. Labour är tydligt – det finns ingen plats för denna politik i det Storbritannien vi bygger.” Han vägrade.

Det är vad Torypartiet har blivit. För svagt för att stå upp mot Reform. Labour är tydligt – det finns ingen plats för denna politik i det Storbritannien vi bygger. pic.twitter.com/NOd4ubtQNO
— Labourpartiet (@UKLabour) 26 oktober 2025

Premiärminister Keir Starmer sa till BBC:

”Det är chockerande rasism, och det är den typen av saker som kommer att splittra vårt land. Det säger allt om Reform. Och Nigel Farage har några frågor att besvara.”

Antingen anser han inte att det är rasistiskt, vilket jag i sig finner chockerande, eller så anser han att det är rasistiskt och visar absolut inga ledaregenskaper.”

Pochin har också kritiserats av Liberala partiet och vissa medlemmar av Konservativa partiet.

Pochins uttalande kom som svar på en tittare på TalkTV som klagade på demografin i reklamen, skriver The Telegraph.

Naturligtvis bortser alla hysteriska kritiker bekvämt från den andra delen av Pochins uttalande. Den sista delen har klippts bort från alla arga inlägg på X och andra sociala medier. Pochin fortsatte enligt följande:

”Det speglar inte vårt samhälle, och jag känner att den genomsnittliga vita personen, den genomsnittliga vita familjen, inte längre är representerad.”

Pochin ansåg att den skeva demografin i reklamen var ett exempel på ”woke liberati”.

”Det kanske är okej inom M25, men det är definitivt inte representativt för resten av landet.”

M25 är en motorväg som går runt London, där vita britter är en klar minoritet: Enligt folkräkningen 2021 identifierade sig 36,8 procent av Londons befolkning som vita och antingen engelska, walesiska, skotska, nordirländska eller brittiska.

Labour osar av desperation

I gårdagens mest lästa artikel i The Spectator skriver Laurie Wastell:

Den enhälliga fördömelsen av Sarah Pochins kommentarer om woke-reklam förra veckan har varit hysterisk, även med vänsterorienterade mått mätt.

Wastell anser att Labours attack mot Pochin osar desperation och återigen avslöjar det så kallade ”tvådelade systemet”.

Som alla vet är det ”mångfaldsspel” som vänstern älskar att spela skamlöst tvådelat: att kräva färre vita människor är bra, att kräva fler vita människor är dåligt.

I själva verket hade Pochin helt rätt. En ny undersökning från Channel 4 visar till exempel att även om svarta människor utgör cirka 4 procent av Storbritanniens befolkning, förekommer de i över 50 procent av reklamen. Det finns flera exempel, till exempel när Transport for London släppte en reklamfilm om trakasserier av kvinnor i kollektivtrafiken. Naturligtvis var det en vit man som trakasserade en svart kvinna, även om alla statistiska uppgifter visar att verkligheten är en helt annan. Londons borgmästare Sadiq Khan använde offentliga medel för detta.

Pochin bad senare om ursäkt för delar av sina kommentarer, men stod fast vid sin åsikt.

”Mina kommentarer var dåligt formulerade, och jag ber om ursäkt om någon tog illa upp; det var inte min avsikt. Vad jag försökte säga var att brittiska reklambyråer har blivit besatta av DEI (mångfald, jämlikhet och inkludering), och många reklamannonser är nu inte representativa för det brittiska samhället som helhet.

Jag ska försöka se till att mitt språk blir mer precist i framtiden.”

I Norge är det inte annorlunda. Detta gäller alla områden. Till och med NRK:s sändning den 17 maj består till övervägande del av programledare med invandrarbakgrund (talangfulla människor, men det är inte poängen).

Av de 17 maj-tal jag har hört på skolor är det en stor överrepresentation av invandrarbarn som står på podiet. Det är förmodligen vad man kallar inkludering, men man skulle lika gärna kunna kalla det exkludering av norska barn. Naturligtvis kan barn med invandrarbakgrund hålla 17 maj-tal, men kanske i en viss balans med antalet invandrarbarn på skolan?

Det är vanligt att se familjer med svarta män och vita kvinnor i reklam. Detta verkar vara revisionism, en önskan att radera historia och verklighet genom att retuschera bilderna. Stalin gjorde detta när personer som Trotskij inte längre ingick i ledningen, sa redaktör Rustad i tisdagens Rett på sak (Rätt på sak).

Som Hanni Afsar skrev i april:

SVARTA MÄN – VITA KVINNOR

Aldrig tvärtom – åtminstone mycket sällan.

Sia Glass kampanj ansluter sig till leden. Samma mönster som hos IKEA, Telia, H&M och inom den offentliga sektorn: svart man + blond kvinna + glada barn = den nya idealbilden. Detta är ingen slump – det är politisk propaganda. Hudfärgen i sig är inte problemet. Det handlar om värderingar.

”Svart man + vit kvinna” signalerar tolerans, modernitet och globalism. Och det finns lite utrymme att ifrågasätta denna berättelse utan att bli stämplad som intolerant.

Om man byter roller: vit man + svart kvinna = kolonial historia, slaveri, makt, dominans och rasism.

Reform UK:s ledare Nigel Farage säger att Pochins uttalanden var fula, men han förstår hennes poäng och anser att de bör läsas i sammanhanget av ”DEI-galenskapen”, skriver The Telegraph idag.

Poängen är att att vara kritisk mot den skeva representationen av demografi i reklam inte betyder att man är rasist, och det betyder inte heller att man har problem med blandäktenskap. Det betyder bara att man ogillar propaganda, där allt som till exempel ursprungligen är brittiskt ska raderas och kastas på skrotupplaget. Labours reaktioner visar bara i vilken utsträckning de helt har tappat kontakten med vanliga britter.