×

Nyheter

Vissa muslimska elever på gymnasieskolor i Göteborg föredrar att gå i skola i förorterna istället för i stadskärnan för att undvika islamofobi. Detta rapporterar SVT.

”Vi måste ta detta på allvar”, säger Christopher Ali Thorén, doktor i pedagogik.

En avhandling från Göteborgs universitet beskriver hur många religiösa elever väljer skolor i förorterna eftersom de upplever större acceptans, både från lärare och andra elever, som muslimer.

”Utifrån sina egna erfarenheter säger eleverna att de kände sig mer utsatta för rasism och islamofobi på skolor i stadskärnan”, säger Christopher Ali, som har skrivit avhandlingen och själv är muslim.

Han har följt elever på en anonym högstadieskola i en förort under fyra terminer och genom observationer och intervjuer har han beskrivit elevernas upplevelser i sin avhandling. Han påpekar att ett sätt att få muslimska elever att känna sig mer accepterade är att skolorna börjar ta deras religiositet på allvar.

”Att fira helgdagar eller ha ett tyst rum där muslimska elever kan gå för att be är några av de saker som kan göras”, säger han. Skollagen säger att skolor ska vara konfessionslösa, men enligt Christopher betyder det inte att religiösa uttryck inte är tillåtna i skolan.

Enligt gällande regler i Göteborgs kommun är det upp till varje enskild rektor att besluta om bön och andra religiösa uttryck ska tillåtas i skolan, men Christopher anser att tydligare riktlinjer behövs.

”Jag anser att kommunen måste ta ansvar här. Rektorerna befinner sig i en svår situation och bör inte lämnas ensamma att göra denna bedömning. Rekommendationer bör ges i frågor som fasta och bön. Den nuvarande oklarheten kan skapa onödiga konflikter i skolorna”, menar han.

”Lättare att passa in”, ”du kan vara dig själv” och ”känna dig hemma”. Så beskriver eleverna för SVT varför de valde Angeredsgymnasiet.

Angered är ett område i Göteborg med en mycket hög andel muslimska invandrare.

Mellan 70 och 100 elever byter skola varje år efter att först ha provat en annan gymnasieskola.

”Det är lättare att passa in här”, säger Nourman, som pendlar.

Nourman, som en dag vill bli läkare, säger att hon lätt kunde ha kommit in på andra skolor. Men hon kände ändå att Angeredsgymnasiet passade henne bäst. SVT har pratat med flera elever och lärare på Angeredsgymnasiet om varför många elever byter till Angeredsgymnasiet.

Många säger att bakgrund, identitet, kulturell och religiös tillhörighet spelar en roll i deras val av skola. Daniel Viklund, som har varit lärare på Angeredsgymnasiet i 25 år, säger att han tror att det finns flera bakomliggande orsaker.

”De är i majoritet här, så det finns många elever med invandrarbakgrund, och de flesta av dem har åtminstone en kulturell muslimsk bakgrund på ett eller annat sätt.”

Han tror att många elever har en identitet som ibland är kopplad till utanförskap, och att de kan känna sig mer hemma på Angeredsgymnasiet.

”Det är en blandad välsignelse; kanske handlar det lite om att befinna sig i sin komfortzon. Men man kan undra varför andra skolor i staden inte lyckas med denna grupp. I alla fall är vi glada att vi varje år gör plats för dessa elever som först provat en annan skola. Det är en viktig funktion vi har”, säger han.