

I resolutionen anges att EU:s planer ”är oöverkomliga för ett stort antal familjer och företag”. Den varnar också för risken att åtgärden skadar den europeiska bilindustrin.
– Konkurrensvillkoren för den europeiska bilindustrin, och därmed också för dess leverantörer, är under hårt tryck. Dessutom kan innovation och teknisk kunskap gå förlorad om tillverkarna tvingas producera enbart helelektriska bilar. Nederländerna måste därför arbeta för en ”realistisk mix” som inkluderar hybrid- och bränsleeffektiva förbränningsmotorer.
År 2023 beslutade EU att alla nya bilar måste vara utsläppsfria från 2035, dvs. helt eldrivna eller vätgasbaserade, för att uppnå klimatneutralitet. Befintliga bensin- och dieselbilar kommer fortfarande att kunna användas.
– Så smärtsamt typiskt för politiken på EU- och nationell nivå: först driva igenom ideologiskt utan vision, och först sedan tänka efter när verkligheten slår hårt, skriver före detta Europaparlamentarikern Rob Roos:
Zo pijnlijk typerend voor de politiek op EU- én nationaal niveau: eerst ideologisch doorduwen zonder visie, en daarna pas nadenken als de realiteit keihard toeslaat.
De uitfasering van de verbrandingsmotor kost straks 600.000 banen in de EU.
De schade is al aangericht — en nu… https://t.co/rLhaDwWpCX pic.twitter.com/kTqTB1Cl1d— Rob Roos 🇳🇱 (@Rob_Roos) October 23, 2025
