Kommentarer

Utan handelshinder kommer kinesiska biltillverkare att tillintetgöra konkurrenter runt om i världen, sa Elon Musk i januari. Kinas strategiska mål är att undergräva västvärldens industriella bas. Det lyckas de också ganska bra med – men knappt någon märkte att Musk satte fingret på Kinas pågående hybridkrig mot väst.

Musks kommentar kom efter nyheterna om att Kinas BYD hade gått om Tesla som världens största tillverkare av elbilar, trots att Tesla minskade sin vinstmarginal genom att sänka priserna, rapporterade Reuters i ett föga uppmärksammad artikel den 24 januari.

Chinese car companies were the «most competitive» and «will have significant success outside of China, depending on what kind of tariffs or trade barriers are established,» Musk said on a post-earnings call with analysts on Wednesday.

«If there are no trade barriers established, they will pretty much demolish most other car companies in the world,» he said.

Tesla planerar att bemöta konkurrens från Kina genom att producera en lågkostnadsmodell från och med nästa år, men i Kina har branschen kommunistpartiet bakom sig:

«The completeness and resilience of China’s multi-decade state-directed battery materials processing infrastructure build out is biting hard,» said Ross Gregory, a partner at Melbourne-based consultant New Electric Partners.

Samtidigt gynnas även kineserna av europeiska elbilssubventioner. Fox Business skriver:

BYD’s sales were bolstered by discounting programs in Europe aimed at increasing the EV maker’s presence in foreign markets. BYD dropped the price by about 8% on its Han-branded sedans, with a much smaller discount on its Dynasty series of pure and hybrid models.

I Bryssel sitter man och undrar om det här möjligen inte är så bra, och om man kanske så småningom, när man har tänkt på det i kanske ett eller fem år, borde göra något åt ​​saken. Reuters skriver:

Last year, the European Commission launched an investigation into whether to impose punitive tariffs to protect EU producers against cheaper Chinese EV imports it says are benefiting from state subsidies.

För de som inte är geopolitiskt födda igår är det lätt att se att Kina också använder bilmarknaden i sin krigföring mot väst:

Västländerna har bestämt sig för att stoppa bränslebilar eftersom de är rädda för att himlen ska falla ner i huvudet på dem, och kineserna ser helt enkelt till att utkonkurrera västvärlden på den nya marknaden, där traditionella västerländska industrier inte har samma fördelar.

Beteendet ligger helt i linje med den kinesiska strategimanualen Unrestricted Warfare från 1999 – två år innan Kina fick gå med i Världshandelsorganisationen (WTO), och därmed på allvar banade vägen för västvärldens avindustrialisering.

Som de kinesiska generalernas verk illustrerar, kan krig också föras utan att skjuta ett enda skott:

Men varför kan Kina överträffa västvärlden på en helt ny marknad? Är vi inte bättre på innovationer än så?

Jodå, men Kina spionerar, och de producerar utan självpåtagna klimat- och energipolitiska handikapp, och utan att bry sig särskilt mycket om miljö- eller arbetslivsstandarder i allmänhet.

Den allra sista punkten är en underdrift. Den 1 februari offentliggjorde NTB en rapport där Human Rights Watch (HRW) kritiserar den omfattande användningen av tvångsarbete i den kinesiska aluminiumindustri som levererar till biltillverkarna. Och kränkningarna av mänskliga rättigheter i Kinas produktionssystem är uppenbarligen inte begränsade till detta.

Kina ökar alltså sin konkurrenskraft med hjälp av brottslighet och människooffer och vi i väst låter kineserna konkurrera med oss på de villkoren. Samtidigt har Ryssland knuffats in i Kinas välkomnande famn och därmed får kineserna också en fördel av billigare energi.

Det är en öppen fråga hur många i västvärldens politiska klass som i praktiken – och i mer eller mindre god tro – fungerar som kinesiska agenter för att ge Kina inflytande i detta hybridkrig, eller på vilka politiska positioner de sitter. Man skulle kunna tro att mannen som för närvarande bor i Vita huset är i en klass för sig i det avseendet, men de är inte helt bortkomna i vår egen ankdamm heller.

Men Kina kan fortsätta sin utveckling ifred, utanför medias strålkastarsken. It’s all Russia, Russia, Russia. Och Trump, och AfD, och Wilders, och Meloni, och Tucker, och ”konspirationsteoretikerna” – och listan kan göras mycket längre.

Elon Musk ser vad som pågår, men måste av strategiska skäl formulera sig så att budskapet formuleras mellan raderna, detta för att inte skada sina egna intressen i Kina.

Donald Trump förstår naturligtvis också mycket väl hur kineserna är i färd med att spela västvärlden ett spratt.

Och media i väst gör sitt bästa för att underminera dem båda. Det lämnas som en övning till läsaren att ta reda på vems sida media står på (tips: inte din).

Les også