
Miljözoner infördes i Frankrike 2019 för att minska luftföroreningarna i städerna. Syftet var att begränsa tillträdet till stadskärnor som Paris, Lyon och Marseille för fordon med höga utsläpp baserat på fordonstyp och ålder.
– Macronism på tillbakagång
Miljözonerna har mött starkt motstånd. Låginkomstgrupper som inte hade råd att uppgradera till nyare eller elektriska bilar stängdes ute från stadskärnorna. Partier som Rassemblement National (RN) och Les Républicains kritiserade reglernas inneboende element av social orättvisa.
I maj antog det franska parlamentet ett lagförslag från RN om att avskaffa miljözoner. I juni blev lagförslaget lag med 275 röster för, 252 röster emot och 21 nedlagda röster.
– Seger, skriver den framtida presidentkandidaten N. Dupont-Aignan: ”Lagen om ”förenkling av det ekonomiska livet” som innebär slutet på ZFE har antagits! Ingen kommer att förvisas från en stadskärna för att de inte har råd! Klassföraktet och den idiotiska teknokratin är på tillbakagång! Kort sagt: Macronismen är på tillbakagång, fransmännen vinner!
VICTOIRE ! Lagen om att ”förenkla det ekonomiska livet” som innehåller slutet på EPZ har antagits! Ingen kommer att förvisas från en stadskärna för att de inte har råd! Rättvisan går framåt och klassföraktet och den idiotiska teknokratin går tillbaka! Med ett ord: … pic.twitter.com/fY8CfuE9ve
– N. Dupont-Aignan (@dupontaignan) 17 juni 2025
Beslutet innebär att 2,7 miljoner bilar som tidigare förbjöds i miljözoner återigen kommer att tillåtas köra in i stadskärnorna. Lagen stöddes av RN, Les Républicains och, överraskande nog, tillräckligt från La France Insoumise och president Macrons parti för att uppnå majoritet.