
1Vid samma tillfälle kom lärjungarna fram till Jesus och frågade: »Vem är störst i himmelriket?« 2Han kallade till sig ett barn och ställde det framför dem 3och sade: »Sannerligen, om ni inte omvänder er och blir som barnen kommer ni aldrig in i himmelriket. 4De som gör sig själva små som det här barnet är störst i himmelriket. 5Och den som i mitt namn tar emot ett sådant barn tar emot mig.
6Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. 7Ve dig, värld, med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer.
Matt 18:1-7
Den 31 oktober 1517 skickade den katolske prästen Martin Luther diskussionsskriften Disputatio pro declaratione virtutis indulgentiarum till ärkebiskopen Albrekt av Magdeburg och Mainz. Om Luther verkligen spikade upp sina 95 teser även på porten till slottskyrkan i Wittenberg tvistar de lärde om, men det blev ju en bra story.
Luthers avsikt var att påtala det han uppfattade som brister inom den katolska kyrkan och initiera förbättringar – inte att leverera startskottet för ännu en splittring av den kristna kyrkan. Men så blev det.
Femhundra år senare, 2017, firade Svenska kyrkan sitt ”reformationsjubileum” med pompa och ståt. Organisationen var oerhört stolt över jubileet och Luthers uppgörelse med vad han uppfattade som den katolska kyrkans villoläror gällande påven, avlatsbrev och relationen mellan människa och Gud. Svenska kyrkans alla informatörer, biskopar och diverse högdjur var så upptaga med att fira Luthers femhundra år gamla handlingskraft och mod, att man helt glömde själva budskapet:
Exklusiva och traditionsfyllda organisationer har en tendens att fastna i sin egen självgodhet, till den punkt där de glömmer sitt uppdrag och börjar motverka sitt ursprungliga syfte.
Hade biskoparna och kyrkomötet förstått sin Luther, hade de insett att Svenska kyrkan inte behövde något reformationsjubileum. Vad Svenska kyrkan behövde – och behöver! – är en ny reformation.
Här är det viktigt att påpeka att det finns många fantastiska församlingar som är levade och varma kristna gemenskaper inom Svenska kyrkan. Det är inte dessa jag kritiserar, och sanna kristna gemenskaper kommer att fortsätta att leva och blomstra eftersom Anden bor där.
Organisationen Svenska kyrkan är däremot döende. Händer det inget omvälvande, är det snart dags att plocka ner skylten. Kyrkans uppdrag är nämligen i allra högsta grad verkligt och bör tas på stort allvar: Uppdraget att predika Evangelium och visa alla människor på den Frälsare som är Vägen, Sanningen och Livet har inte upphört att gälla.
Men det är, ärligt talat, lite si och så med det idag.
Det Svenska kyrkan allt oftare förmedlar är istället sekularisering och relativisering.
Det är inget olyckligt misstag i arbetet – utan resultatet av ett långsiktigt och medvetet strävande. Den marxistiska ”långa marschen genom institutionerna” har pågått under mer än ett sekel, och Svenska kyrkan är en av institutionerna.
År 1918 skrev den socialdemokratiske riksdagspolitikern Arthur Engberg boken Statskyrkans avskaffande, där han menade att Svenska kyrkan skulle kunna bli ett verktyg för att sekularisera landet och avkristna folket. Engberg ville se en socialdemokratiskt influerad, modern och radikal teologi ta över universiteten och prästutbildningen och på så sätt ”låta statskyrkoinstitutionen själv (…) träda i avkristningens tjänst”. Några år senare utnämndes Engberg till ecklesiastikminister, och förklarade att Socialdemokraterna avsåg att stöpa om Svenska kyrkan till ”ett kungligt salighetsverk med ärkebiskopen som generaldirektör”, och omformulera den kristna förkunnelsen till en ”ateistisk allmänreligiositet”.
Nu har det gått ett sekel och Engberg hade förmodligen varit ganska nöjd med sin skapelse. Svenska kyrkan har förvandlats till en kvinnodominerad, känslostyrd, socialdemokratisk intresseorganisation i likhet med LO, med präster som motiverar sitt ”yrkesval” med att de ”vill sprida kärlek” och lika gärna kunde vara socionomer eller wellness-coacher. Predikningar som fokuserar på Bibeln och Kristus ersätts allt oftare av förkunnelsen av woke, Pride, klimatångest och vad annars som kan finnas på löpsedlarna.
Svenska kyrkan är idag en kyrka där en präst kan förneka både uppståndelsen och dopet – och ändå behålla sitt ämbete. Det är samtidigt en kyrka där präster återfinns i toppen av sjukskrivnings-, skilsmässo- och suicidstatistiken och där det i praktiken är omöjligt att göra någon form av karriär, eller ens prästvigas, för den som anser äktenskapet vara ett förbund mellan man och kvinna. Präster som har kritiserat det genompolitiserade systemet, berättat om övergrepp man utsatts för eller gjort misstaget att vara öppen med icke-socialistiska åsikter beläggs i praktiken med arbetsförbud.
En präst kan dessutom aldrig få upprättelse, vad han eller hon än utsätts för gällande lögner, kränkningar och förtal. Prästen kan vädja och be inför biskopar och domkapitel – men möts oftast av tystnad eller avvisande: ”Tyvärr. Det faller utanför vårt ansvarsområde.”
Slutsats: Svenska kyrkan är på väg att förlora sin identitet och sin kompass, och har därför en hel del att ta tag i.
Varför dessa hårda ord? Jo, därför att:
Pax et Bonum!