
Det är Nettavisen som tar upp fallet och konfronterar kedjorna med det.
Kiwi:
– Vi har för närvarande inte frukt och grönsaker från Israel i våra butiker. Skulle rekommendera att du kontaktar Bama för mer information om detta, skriver kommunikationsdirektör Kristine Arvin i ett mejl.
Bamas kommunikationsdirektör Pia Gulbrandsen:
– I vår bedömning betonade vi särskilt vårt ansvar att vara försiktiga mot bakgrund av det pågående kriget, samt utmaningar relaterade till reseråd som gör det svårt att besöka våra leverantörer.
Rema:
– Vi har generellt strikta krav på att ingen produktion får ske i ockuperade områden, vilket vi följer upp med fysiska revisioner av våra egna varumärken, säger kategori- och inköpsdirektör Line Aarnes.
Aarnes lutar sig också mot regeringen:
Hon hänvisar till myndigheternas tydliga råd till norska företag, som utfärdades i oktober förra året. Där uppmanades företagen starkt att undvika handel som bidrar till att upprätthålla Israels ockupation av Palestina.
Det är inte riktigt lika flagrant som under nazismen, men moralen är densamma: ”Kauft nicht bei Juden”.
Kombinationen av muslimsk invandring, islamism och Palestinaaktivism har gjort Norge betydligt mer antiisraeliskt och antisemitiskt, samtidigt som flera av arabstaterna i Mellanöstern är beredda att gå i motsatt riktning och samarbeta mer med Israel.