

De italienska forskarna Michele Empler och Claudia Capasso har under ett års tid följt dussintals grupper på sociala medier där ämnet är illegal migration. Där agerar människosmugglare som ”influencers” eller ”resebyråer”, komplett med annonser, erbjudanden och ”recensioner” av lyckade överfarter.
Universellt språk
– Det är knappast dolt. Smugglare har blivit en sorts influencers som vill ha uppmärksamhet för sin verksamhet. De marknadsför sig som legitima företag, säger Empler.
På en Facebook-sida med över 220.000 följare publiceras dagligen bilder på lyxbilar, dyra yachter och leende migranter i europeiska städer. Detta skapar intrycket att den som vågar sig på resan över Medelhavet snabbt kommer att uppnå rikedom och lycka.
Vilseledande påståenden om europeiska länder cirkulerar i ett antal grupper. Till exempel påstås Tyskland ge 2.000 euro till nya asylsökande. Spanien sägs ha öppnat sina gränser tillfälligt. Ryktena sprids för att locka människor.
För att undvika sociala mediernas algoritmer som försöker sålla bort olagligt innehåll kommunicerar smugglarna med hjälp av kodspråk: en båt för överfarten, ett spöke eller en ninja för ”osynlig inresa”, en strand eller en fredsduva för Europa.
Enligt forskarna är emojis allmänt förstådda – även av analfabeter och personer med begränsade läsförmågor.
– Vem som helst kan förstå det: en bonde i Afrika eller en ung man från Marocko, säger Capasso.
I en video spelar en vänlig polis fotboll med ett barn. Europeisk polis behandlar migranter implicit varsamt och vänligt.
– Det finns en allvarlig underton i detta. I länder som Marocko åtalas smugglare hårt. De vill visa att Europa är tryggt, säger Capasso.
— Hen (@hendrikdrijft) 9 november 2025
